Následující skvělou úvahu na téma "moderní doba" přebírám bez úprav ze stránek Homeopatie MUDr. Miroslava Ilgnera. Nejedná se tu ale o nic homeopatického - tedy alespoň ne podávaného ve formě rroztoků nebo pilulek. Ale přečíst si takový článek, to může být vlastně také svým způsobem homeopatická kůra - mezi úsměvnými větami najdete naředěné informace, které vám uvíznou v hlavě a donutí přemýšlet o životě a o světě ... je tu opravdu všechno v pořádku?
Současnost je charakterizována vědeckotechnickou revolucí , prosazováním
konzumu, spotřeby a pohodlnosti. Aby se nám "spotřební
filosofie" dostala až do morku kostí, jsme neustále bombardováni
reklamami, které na nás neúnavně optimisticky a radostně jukají ze všech
koutů běžného dne.
Zářivý a barevný je svět reklamy a není v něm místo
pro šedou realitu. Zatímco zpravodajství televize si vytváří svoji
popularitu nabízením negativních vizí (katastrofy, neštěstí, zločin,
tragedie), pak reklama se realizuje kontrastem- "positivně". Je to svým
způsobem podvědomá úleva, když po burcující zprávě (v níž otec
sekyrou zabil svou dceru, manželku a pak se zastřelil) uvidíte klidnou a spokojenou
rodinu, která se baví, pochutnává si na něčem "zdravě dobrém"
a využívá všech výdobytků civilizace. Je to jakoby archetypální
souboj dobra se zlem, dobrého a špatného světa. Menstruující žena je
v reklamách mnohem šťastnější. Už nemusí nosit dlouhé svetry,
naopak nosí přilnavé oblečení, pokud možno bílé. Plave, protože má
tampony, ze samé radosti se vlní na tanečním parketu, protože má "křidélka".
Kdysi v britské televizi v nočním dámském klubu proběhla reklamu
na vložky natočená podle představ žen: Po dlouhé, ošklivě vykachlíkované
chodbě kráčí zcela otrávená žena. Když dorazí na záchod, následuje
decentní, nicméně poměrně realistická výměna vložky. Divákovi je zřejmé,
že se jedná o záležitost dosti nepříjemnou. Ani náznak rozesmáté chuti
tančit. Poté žena kráčí - s výrazem ještě znechucenějším -
chodbou zpět. A když narazí na hlouček postávajících a smějících
se mužů, vytáhne z kabelky pistoli a nemilosrdně je postřílí.
Teprve poté se jí na tváři rozlije spokojený úsměv.
Piknik si můžete udělat
klidně i na podlaze na záchodě, protože odtamtud všechny bakterie již
dávno po vytření silným a účinným prostředkem zděšeny uprchly
nebo chcíply. Napadlo Vás, že jed, který zabije zlé bakterie, zabije i ty
prospěšné, bez kterých lidský organismus nemůže existovat. Ve sterilním
prostředí člověk žít nemůže. A když něco leptá špínu, dělá
to samé s vašimi sliznicemi. Nebo prostředek na komáry strčíte do zásuvky
a klidně spíte. V místnosti vytvoříte jedovaté ovzduší, že si
tam komáři netroufnou a "nabijou si čumák". Ale vy to dýcháte
celou noc. Že je to malá dávka? Těch jedů kolem nás je tolik, že říkám:
"Děkuji, nechci". Vždyť už babička říkávala: "stokrát
nic umořilo osla".
Na billboardech rozjaření a
nadšení mladíci skáčou na skateboardech a při tom křepčení v ruce
mobil a telefonují GSM Banking a vyzývají: "Twistuj s W@Pem!"
a "Nevaž se, odvaž se!" až nabývám pocitu, že jinak už
bych se ani neodvázal. A bez pravé americké žvýkačky Wrigley´s spearmint,
Double mint a Juicy fruit už ani ránu. A kdybych si domů přivlekl
všechny ty možné posilovače svalů a břicha, tak bych se neměl ani
kde vyspat.
Cílem a vítězem celého
reklamního snažení je totiž dobře naprogramovaný a zmanipulovaný
jedinec. A proto reklamy profesionálně a cíleně útočí již na
malé děti . V televizní soutěži Bludiště pro malé děti jsou různé
ceny na výběr. Víte , co si v naprosté většině vyberou děti při výhře
? - mobilní telefon. Normální mi to nepřipadá, aby si dítě místo horského
kola nebo stanu vybralo mobilní telefon. Je to trend doby, ale nepovažuji ho
za štastný. Dítě si představuji někde na hřišti a ne s mobilem
u počítačových her a před televizí. S ní se bohužel odnaučují
samostatně myslet a žít. Jak má dítě rozumět radám, aby bylo
milé a hodné, když hrdinům ve filmech se vyplatí být agresivní a zlý.
Ale to zlo je mistrně ukryto, protože hrdina se bije za nějakou "správnou"
věc. Jak má mít dítě v úctě lidský život, když vidí, jak hrdina
během hodiny odpraví desítky lidí, krutě a bez milosti, svými kopy a ranami
míří hlavně na hlavu a slabiny. Krev teče, údy jsou lámány, mozky i útroby
vyhřezávají. Na konci filmu pak vidíme milostné objetí, uznání a vášnivý
polibek od jeho milované. Nebo se k němu milá po předchozím odloučení
vrátí, protože pochopí, jak ON je dobrý. Místo toho, aby se od něj
zhnuseně odvrátila za to, co vše provedl a aby on skončil v ústavu
pro choromyslné, kde by se probouzel s děsivými nočními můrami a zvracel
hrůzou a odporem k sobě. Vždyť zabil nebo zmrzačil desítky lidí.
A tak s množstvím shlédnutých filmů (jsou jich tisíce a stále
se chrlí akčnější a drastičtější) se pomalu ale jistě dostavuje
citové oploštění dítěte. Jsou tak stírány hranice mezi dobrem a zlem,
krutost je povyšována na normální chování, slušnost je považována za
slabost. Jsou stanovovány jiné hodnoty, za co je hodno milovat člověka. Dítě
se přestává orientovat v tom, co je správné a nesprávné.
Rovněž tak v počítačových
hrách se mohou nebezpečně stírat hranice mezi skutečným a neskutečným
světem. Při střílení virtuálních nepřátel se sice odvěký pud k agresivitě
vybíjí s každým zabitým na obrazovce, ale bylo by bláhové se domnívat,
že její vypnutí bude působit jako kouzelný proutek zapomnění. Inspirace
hrou bývá někdy nebezpečná. Dalo by se to ještě napravit vysvětlováním
a přítomností rodičů a kontrolou, co vlastně moje dítě dělá.
Ale rodiče tam většinou nebývají, jsou v práci, neboť musí vydělávat
peníze. Nebo jsou po celodenním shonu tak znaveni, že již nemají sílu na
nic a ani čas na své dítě. Rodiče žijí ve stresu a i oni se chtějí
bavit a žít, ber kde ber. Nemají už sílu na další duševní námahu
a ani se namáhat nechtějí. I pro ně je televizní iluze jejich
virtuálním světem.A tak nechají dítě "zabavit se" televizí
a počítačovými hrami. A vydělané peníze pak použijí na nákup
videa, joysticku, větší televize, lepšího toho a onoho........
A i proto dopisní
schránky přetékají různými propagačními brožurami a letáky na nějaké
zboží, lesy ubývají, neboť poskytují dřevní hmotu, z které se vyrábí
papír a z něho reklamní letáky, které za chvíli vyhazujete.
Expansivně se rozšiřují McDonaldy, jsou už i v samém centru bývalého
zavilého nepřítele Ameriky - v Moskvě. Finančně nejvíce oceněná
značka je Coca-Cola a Severní Korea byla jednou z mála zemí na světě
(možná dokonce jedinou), kde se tento nápoj neprodával. Nedávno toto
embargo vůči poslední baště stalinismu padlo a tak i Severokorejci
ji ochutnají. Microsoft s příjmem rovnajícím se národnímu produktu
Kanady (dostal by se tak mezi země G 7) ovládá počítačový svět a zneužívá
svého monopolu. Rostou další a větší supermarkety a hypermarkety.
Rozmáhá se automobilismus. Američané, místo aby šli 100 metrů pěšky,
tak jedou autem, přes polovinu jejich národa (54,6%) trpí nadváhou a přes
pětinu (22.6%) je obezních. To jsou alarmující čísla. Typickým příkladem
"řešení" tohoto problému je jedna Američanka, která místo snahy
o redukci váhy si stěžuje na krátké bezpečnostní pásy a sbírá
podpisy na petici pro revizi jejich standardů. A s obezitou přibývá
cukrovka, vysoký krevní tlak a další civilizační choroby. Rozmáhají
se geneticky upravené
potraviny, o nichž již ani nevíte, že je jíte.
Naše současnost je ovládána
technokratickým myšlením. A politici a technokraté myslí jinak než
biologové či ekologové. Nyní se vsadilo na trh, morálka a slušnost se
nenosí. Jeden náš přední politik kašle na rozhodnutí soudů a ignoruje
jejich nařízení. Ten druhý zas nezná špinavé peníze, ukradli mu z vily
zlato za 4 miliony a tvrdí, že ekologie není věda. Každý den jsme
zahlcováni zápornými informacemi o devastaci přírody, o rozpouštění
ledovců, o skleníkovém efektu, o záplavách, o otáčení mořských
proudů. Děsivá prognosa zániku společenstva deštných pralesů je kolem
roku 2005, 2008.Ty informace jsou tak varující a neodvratitelné a přesto
je bagatelizujeme- je jich prostě moc a tak, abychom si zachovali zdravý
rozum a nezbláznili se z toho, tak to prostě ignorujeme. Měli
bychom ale situaci řešit včas, dokud není pozdě. Starodávné čínské přísloví
říká : "Zanedbáš-li malou škvíru, s velkou už nic nezmůžeš".Nad
problémy není možno zavírat oči, to pak to můžeme šeredně a nenapravitelně
odskákat. Profesor Grzimek z frankfurtské ZOO zabudoval v pavilonu
opic jedinečnou ubikaci- v ní bylo zamřížované okno s vestavěným
zrcadlem a nad ním nápis: "Homo sapiens, nejstrašnější z lidoopů,
který ničí podmínky života ostatních živočichů". A patřilo
by tam ještě dopsat "a ničí i sám sebe".
Konzumní člověk si často uvědomí
mylnost svého dosavadního názoru a svého životního stylu až když všechno
ztratí a dopadne na dno- ať fysické v důsledku nemoci nebo úrazu,
když je vážně nemocen, či dno svého partnerského vztahu nebo svého
pracovního zařazení. Nebo když opuštěn všemi zestárne. Příkladem současného
vztahu ke stáří vyjadřuje část reklamního sloganu pojišťovny
Kooperativy:
Máme respekt ke starším lidem?
Ano, zvláště když platí na ruku ... "
A vztah k hodnotám této doby podtrhuje i kreslený vtip od Renčína. Čteme od Solženicyna o situaci v současném Rusku (lidé se skeptičtějším náhledem mohou nalézti na situaci v Rusku analogii i u nás, a to nejen v pouhých zárodcích):
"Hroznější než to, jak jsme dokázali naši zemi vydrancovat a rozprodat, je otázka, odkud z nás vyrostlo to surové zvířecí plémě, ti hamižní drzohrabivci, kteří se zmocnili i názvu "noví Rusové" a s takovou chutí a elegancí se vykrmili na neštěstí lidu. Vždyť ještě zhoubnější než naše bída je ta všeobecná nepoctivost, triumfující neřestná duchovní ubohost, která prostoupila nové špičky společnosti a kterou na nás zvracejí všechny televizní bedny. Kde je nejzazší hranice téhle degenerace?"Pro moderní lidi je cesta zřeknutí se nepřitažlivá. Když to dělají Tibeťané, je to něco jiného. Na Západě působí snaha vzdát se prožití všech aspektů života jako znak slabosti. Když však lidé skončí u nihilismu nebo na drogách jen kvůli tomu, že nemohou najít duchovní stezku, je to vždy tragedie. Jak se orientovat v tomto světě, kde amerikanizace života, byznys, spotřeba a hromadění ovládají naše životní přístupy a názory, kdy stoupá počet depresí a sebevražd (u nás oproti roku 1994 nárůst o 43.5%)? Je vůbec z tohoto pesimistického ladění únik? A co přijde potom, až dálnice povedou všemi dříve chráněnými oblastmi, všude bude beton a asfalt, vše bude "100% pokryto signálem" a až zjistíme, že všechny neuživí výroba čipů do písíček? Ale proč to nechat dojít tak daleko, proč čekat na tyto konce? Je třeba hledat smysl svého bytí a bytí vůbec už dříve, aby k tomuto zhroucení nedošlo, aby se mu zabránilo. A také proto, aby naše Země pod naší bezohledností nezanikla.
zpět na Úvahy a zamyšlení