EU chce regulací vyhledávacích prostředků mařit činnost nezávislých
alternativních on-line médií
Originál tohoto článku najdete na stránkách Global Research pod názvem -
The
War on Media Freedom: Undermining the Independent Alternative Online Media, EU
to “Regulate” Internet Search Engines.
Byl zveřejněn koncem ledna 2013, ale jeho aktuálnost je bohužel čím dál větší
...
Nová zpráva napsaná pro Evropskou komisi doporučuje regulaci internetových
zpráv, modifikaci vyhledávacích prostředků (enginů), aby bylo možné kontrolovat
konspirační stránky, vytvořily se evropské vládní zpravodajské
agentury a vycvičily se nové “kádry profesionálních žurnalistů … pro …
vědu, technologie, finance a medicínu.”
Zpráva rovněž na politiky EU a vůdce institucí EU naléhá, aby pořádali
pravidelné zpravodajské konference, aby se vynořili ze stínů a zaujali pozice ve
středu jeviště jako skuteční vůdci Evropy. Tohle značí začátek nové éry jak pro
EU, tak pro jejich kontrolu médií. Pokud si tohle čtete v USA nebo v Kanadě,
mějte na paměti, že to, co teď přichází do Evropy, by rovněž mohlo přijít do
Severní Ameriky v důsledku
Oblasti euro-atlantické spolupráce.
Tento proces konvergence, přes nějž Evropa a Severní Amerika přijmou podobné
politiky „svobody“, spravedlnosti a bezpečnosti, má být realizován do roku 2014,
takže to vypadá, že by se na to mohly vztahovat i ty poslední návrhy ohledně
médií.
Zprávu (Svobodná
a pluralistická média k udržení evropské demokracie) tento měsíc vydala
Skupina na vysoké úrovni (HLG) vytvořená Evropskou komisí, do níž patřila bývalá
litevská presidentka a bývalá německá ministryně spravedlnosti. Politika v
pozadí za touto zprávou se k tomu už nějakou dobu vyvíjela. K záměrům popsaným
už v roce 2011 patřila: - příležitost „znovu
dobýt“ svobodu tisku se speciálním zacílením na určité země, k nimž patří
Maďarsko, Francie, Itálie, Rumunsko a Bulharsko; aby se zvětšilo zpravodajství o
Evropské unii, a zregulovat internet a sociální média, jako je Twitter a
Facebook. Poslednímu z těchto cílů se dostává pozornosti EU už od bouří v
Londýně. (Viz
Tisk v Evropě: Svoboda a pluralismus v ohrožení – EurActiv)
Některé z klíčových bodů ze zprávy jsou uvedeny níže:
- EU si nárokuje právní titul pro “kompetenci” k regulaci tisku a
zpravodajských médií.
- V tomto kontextu zpráva nenabízí žádnou definici toho, co zakládá podstatu
„žurnalismu“ a co se bude regulovat, místo toho ale doporučuje „debatu mezi
všemi zainteresovanými o … vodítkách pro soudy.“
- Velká část zprávy se týká internetu, nových médií a vyhledávacích enginů.
Navrhuje se, aby byly internetové vyhledávací enginy zahrnuty do regulace
médií.
- Zpráva speciálně schválená od
Cass Sunsteina komentuje internet a extrémismus. Ta zpráva HLG uvádí, že „např.
Cass Sunstein vyjádřil obavy, že internet lidem umožní, aby se méně zapojili
do společnosti, poskytne zvýšené schopnosti personalizace a filtrování a k
poklesu přítomnosti … novin … což má bezpochyby potenciálně negativní dopad na
demokracii … když se můžeme dočíst a doslechnout to, co se dočíst chceme, a
nikoliv však se dočíst, co vlastně chceme. … Je tu obava, že lidé zapomenou,
že k tomu existují alternativy a tudíž se uzavřou do rigidní pozice, která by
mohla překážet společnosti vybudované na konsensu.“ Zpráva pokračuje: „Izolace
a fragmentace informací spolu s neschopností zkontrolovat a vyhodnotit zdroje
může mít na demokracii poškozující dopad.“
- Aby se tohle řešilo, navrhuje se, aby do mediální regulace byly zahrnuty i
vyhledávací enginy. Zdůrazňuje se, že ty vyhledávače mají výrazný dopad na
prohlížený obsah a na důraz, s nímž je prezentován: - „prostředí nových
médií zvyšuje důležitost ‚informačních vrátných‘, digitálních
zprostředkovatelů, kteří jsou tou přístupovou cestou k internetu (např.
vyhledávací enginy a sociální sítě) … U takovýchto hráčů má jen EU účinnou
schopnost k jejich regulaci“
- Stránky neprodukující články („agregátory zpráv“ a „digitální
zprostředkovatelé“) by mohli podléhat novým omezením vyžadujícím vyvážený
obsah. Zpráva říká, že „Digitální zprostředkovatelé, jako jsou vyhledávací
enginy, agregátory zpráv a sociální sítě … by měly být zahrnuti do
monitorování tohoto sektoru. Ta v narůstající míře důležitá role, kterou
hrají, ať už ve vylepšování anebo v omezování pluralismu médií, by se měla
také uvážit, zvláště když začínají s produkcí obsahu. Musí se ovšem pečlivě
rozlišovat mezi médii, které přímo publikují originální práce, a službami,
které uživatelům umožňují znovu publikovat nebo linkovat práce jiných lidí.“
- Navrhuje se, že k podpoře odpovědného žurnalismu by měly být dotace, aby
zpravodajská média splnila definovaná kritéria – „Mělo by tu být
usměrňování a koordinace podpory a financování kvalitního žurnalismu.“
- Zpráva doporučuje, že by měly existovat výzkumné stáže k výcviku
investigativních žurnalistů – „Aby se vybudovaly kádry profesionálních
žurnalistů kompetentních operovat v … investigativním žurnalismu,
žurnalistické stáže by se měly nabízet na universitách a ve výzkumných
centrech … aby se financovaly EU. … Stáže by měly být zvláště cenné pro
investigativní žurnalismus nebo pro výcvik žurnalistů ke zprostředkování o
složitých tématech jako je věda, technologie, finance nebo medicína pro širší
veřejnost.“
- Zpráva doporučuje, že „Mediální gramotnost by se měla učit ve školách
už od základní školy. Role médií, jakou hrají ve funkční demokracii, by se
měla kriticky vyhodnotit jako součást národních osnov.“
- HLG zpráva upozorňuje na založení Střediska pro mediální pluralismus a
mediální svobodu ve Florencii v prosinci 2011 pověřeného vytvářením
politických studií a odborných článků“ a „financováním výzkumných projektů
jako je MEDIADEM (Evropská mediální politika: hodnocení a náprava svobodných a
nezávislých médií v současném demokratickém systému)“
- Jako významný hráč v této strategii je odhalena Evropská agentura
základních práv.
- EU by měla být ve zprávách pravidelně přítomná. Doporučuje se, aby „političtí
hráči EU měli zvláštní odpovědnost … ve spuštění evropských zpravodajských
reportáží. Presidenti institucí EU by měli pravidelně organizovat interview s
… národními médii po celé EU.“
- Rovněž se doporučuje, aby „financování přes-hraničních evropských
mediálních sítí (včetně takových záležitostí jako náklady na překlady,
dopravní a koordinační náklady) by měly být podstatnou složkou evropské
mediální politiky. Podpora žurnalistům specializujícím se na přes-hraniční
témata by do tohoto financování měla také patřit.“
O výše uvedeném by se mohly uvést následující poznatky a komentáře:
- Mnozí byli překvapeni, že ministerský předseda David Cameron a britská
vláda odmítli v reakci na Levsonovu zprávu vytvořit nového regulátora tisku.
Bylo k tomu důvodem to, že už očekávali Evropskou HLG zprávu a koordinovaný
evropský akční plán? Vypadá to, že britská vláda tlačí na kontrolu sociálních
médií už od bouří v létě 2011. Britská veřejnost si už zvykla na politické
praní, když britská vláda tlačí EU, aby zavedla nepopulární opatření, a pak z
nich obvinila někoho jiného.
- Návrh na kontrolu vyhledávacích enginů by se měl považovat za významný.
Tyto návrhy by kontrolovaly přístup k informacím spíše než jen pouhá
zpravodajská média sama.
- Technologie modifikace výsledků hledání je už velice propracovaná, když se
už desítky let tříbila v Číně. Google nedávno
odstranil proti-cenzurovací funkce ze svého vyhledávacího enginu – někteří
se domnívají, že pod tlakem čínské vlády, která omezovala přístup ke službám
Googlu. Mezi tím se čínská internetová kontrola nesmírně
zdokonalila ve své propracovanosti, např. co se týče schopnosti detekovat
a znemožňovat připojení, když se použijí Tor, Onion, šifrování nebo virtuální
privátní sítě (VPN).
- Co se týče „na konsensu postavené společnosti“, ačkoliv Evropská HLG
zpráva říká, že „Samozřejmě není možné lidi donutit konzumovat média, která
nechtějí,“ tak úplně stejně nic ve zprávě zjevně nevylučuje restrikce na
přístup k určitým materiálům nebo názorům.
- Na doporučení Evropské HLG by se mělo pohlížet v kontextu návrhů jak EU,
tak UK na vedení záznamů o internetových vyhledáváních a návštěvách webových
stránek.
Směrnice EU o uchování telekomunikačních dat v současnosti prochází revizí
a v roce 2010 Evropský parlament hlasoval pro to, aby se rozšířila na záznamy
o veškerém vyhledávání na internetu.
- Zpráva HLG je koncepční prohlášení o obecných principech s tím, že
podrobnosti ještě přijdou.
- Tato zpráva je veřejným vyhlášením dlouhodobé války o mediální svobodu,
která byla pečlivě plánována už dopředu, nejméně od roku 2011.
- Tohle je teprve začátek. Financování nového Střediska pro mediální
pluralismus a mediální svobodu a výzkumných projektů jako je MEDIADEM
vytvoří průmysl na generování nových návrhů a nových regulací.
- EU je předurčena, aby se objevovala jako pravidelná složka našich zpráv s
vytvořením nových EU tiskových agentur, mediálních kanálů a EU financovaných a
EU vycvičených reportérů referujících v novém stylu o „přes-hraničních“
evropských příbězích, líčících EU a její instituce. EU politici a vůdci
institucí EU budou ve zprávách neustále.
- Vypadá to, že EU se má vynořit ze stínů a zaujmout ústřední postavení na
jevišti politických reportáží jako ta reálná politiku tvořící vláda Evropy.
- V zajímavém kontrastu k tomu přistupuje EU k omezení transparentnosti a
přístupu
k dokumentům, jako jsou koncepty připravované legislativy. Bude toho více
k vidění, ale bude to mít méně obsahu.
- Návrhy na „pluralismus“ a vyváženost vypadají, že nejspíš budou mít
významný dopad na mnohé alternativní internetové zpravodajské stránky.
- Stránky, které obsahují směs jak „agregovaných“ zpráv (odkazy na jiné
stránky nebo články reprodukované z jiných stránek) a originální obsah – což
je snad většina alternativních zpravodajských stránek – budou zjevně spadat
pod nově navrženou kontrolu vyváženosti reportáží.
- Ty zmínky o soudech zní zlověstně. Evropský soudní dvůr (ECJ) sehrál
významnou roli v rozšíření rozsahu působnosti EU a v podstatě funguje jako
významný zákonodárný orgán se svými vlastními právy.
- Zpráva nezmiňuje významný přesun pozornosti od tradičních maistreamových
zpravodajských médií, jako je televize a noviny, což zjevně odráží široce
rozšířenou nespokojenost s tím typem zpravodajství a obsahu, jaký se snaží
prosazovat.
- Návrh, aby se takové zpravodajství dotovalo, odráží skutečnost, že
veřejnost si to prostě nebude kupovat.
- Ač to nebylo vysloveno, nejspíš právě proto se zpráva zaměřuje na snahu o
převychování veřejnost, počínaje už školou.
- Je tu zjevný konflikt mezi autentickým pluralismem v médiích a záměrem na
„budování konsensu ve společnosti“. Zpráva HLG má starost o ten
konsensus. Vítejte v nové formě „pluralismu“ – té, která je regulována,
harmonizována a přetvořena na politickou ortodoxii.
- Historicky kontrola tisku vždy potlačila kritiku vlády a nikdy nezvýšila
vyváženost.
- Reportáže maistreamových médií se obecně vyznačují drtivou zaujatostí –
pro-vládní zaujatostí, jak co se týče obsahu reportáží, tak co se týče
preferencí v porovnání s odporujícími názory.
- Bylo by naivní myslet si, že nové požadavky na vyvážené reportáže by nějak
zredukovaly pro-vládní zaujetí reportáží. Měli bychom např. očekávat, že obavy
ze zprávy o tom, že „lidé zapomínají, že existují i alternativy, a tudíž se
uzavřou do rigidních pozic“ je také zamýšlena k apelování na větší
referování o alternativních názorech kritických k establishmentu? Je snad
pravděpodobné, že by zmínky o událostech jako 11.9. v budoucnu byly vyvážené
ve zmínkách, že významná část obyvatelstva zpochybňuje oficiální vysvětlení?
Byly by reportáže o nových proti-teroristických bezpečnostních opatřeních
vyvážené v reportážích o tom, že většina obyvatelstva nesouhlasí s jejich
ospravedlnitelností? Byly by reportáže o debatě v Parlamentu vyvážené ve
zmínkách, že o určitých problémech se nesmí diskutovat nebo že jak vláda, tak
opozice je pod vedením Bilderbergu, takže zaujímají podobné postoje jeden k
druhému a podporují podobné politiky?
- V mainstreamových médiích se nepraktikuje nestranná vyváženost – např.
nepřednášejí tu verzi událostí z hlediska Kaddáfího vlády v Libyi nebo
Assadovy v Sýrii, i přes určitá rozumná ospravedlnění pro to. Reportáže z
průběhu invaze do Afghánistánu a Iráku nebyly nestranné i se značným podílem
hrubě od faktů se odchylujících reportáží, jako jsou fantazie o bin Ládinovo
jeskyních v Tora-Bora. Ovšem to není ten typ reportáží, o jejichž změnu vláda
usiluje.
- Vytvoření nových „kádrů profesionálního žurnalismu … pro … vědu,
technologii, finance nebo medicínu“ naznačuje, že jsou tu klíčové oblasti,
z jejichž prezentace není Evropská komise šťastná nebo chce nad debatou
převzít kontrolu. Úvahy o alternativní medicíně, GM plodinách, globálním
oteplování, jaderné energii a bankovní krizi, abychom zmínili jen pár. Tohle
jsou zrovna pole, na něž mají alternativní média významný dopad.
Jak bychom na to měli reagovat?
Hlavní věcí je, nezůstat pasivní – tohle jsou pořád ještě jen návrhy a musí
je ještě formálně akceptovat Evropská komise. Teď je čas pro protesty a opozici.
Stojí při tom za to sledovat vývoj v Británii, protože o UK se věří, že je
vůdčím protlačovatelem kyber-bezpečnosti a policejních metod v Evropě. Existuje
převažující veřejný nesouhlas s návrhy na internetový dohled – parlamentní
konzultace proti této legislativě
obdržely 19 000 e-mailů oproti 0 v její prospěch. Ale ač ta legislativa
možná (dočasně) uvázla, ty multimiliardové investice do programů internetového
dohledu neuvázly. Vypadá to, že přístup vlády k demokracii dosáhl stadia typu
„Tak, jak nás zastavíte?“ Uvědomují si, že opozice může být hlasitá, ale je také
dezorganizovaná a nemá žádnou strategii proti realizaci tohoto postupu, ač to
probíhá bez schválení veřejností. Jeden faktor, který vláda možná přehlédla, je
to, že strategie dohledu nad internetem britské vlády vyžaduje partnerství mezi
veřejným a soukromým sektorem a aktivní spolupráci komerčních operátorů, jako
jsou poskytovatelé vyhledávacíh enginů (např. Google) a sociální sítě. Ač vládu
možná nepůjde pohnout veřejným míněním, vypadá extrémně pravděpodobně, že
komerční organizace by byly špatnou publicitou těžce postiženy a spadly by jim
prodeje. Koordinovaný tlak spotřebitelů by snadno mohl vládním plánů vyvolat
vyznaný zpětný ráz a pravděpodobně scénu přestavět pro naprosté stornování
tohoto postupu – jen kdyby ta opozice moha být koordinovaná. Bohužel tento
aspekt vládních analýz je správný - veřejná opozice je dezorganizovaná a
převážně neúčinná. Je tomu tak hlavně kvůli pasivitě a sebeuspokojení. Autor
tohoto článku, když se přidal k předchozí snaze o přehled v celosvětovém
zavádění ID karet, četl i o opozici vůči těmto spiknutím národ po národu. A to i
přesto, že zavádění těchto spiknutí bylo organizováno a koordinováno globálně,
opozice byla dezorganizována a jen zřídka organizována byť i jen na národní
úrovni – tak globalistická strana téměř už dosáhla naprostého vítězství, ještě
než se obecná veřejnost vůbec probudila. I přes to, že článek si čtou statisíce
lidí a byl přeložen do několika různých jazyků, sotva hrstka lidí reagovala na
pozvání, aby kontaktovali autora. Tohle odráží úroveň pasivity, která překážela
zorganizování skutečné opozice.
Pokud někde nějaká opozice bude, tak je čas zařídit si kontakty s ostatními,
abychom do pole dostali nadnárodní opozici. Musíme vystavět skutečné mosty mezi
lidmi – přímý, lidský kontakt, z očí do očí, všude, kde je to možné – dříve než
EU začne s monitorováním, regulacemi a uzavírám přístupu k internetu. V
současnosti je relativně snadné si číst a publikovat články, abychom našli
odkazy na lidi, kteří nesouhlasí s mainstremovou globalistickou agendou – brzy
by se to ale mohlo stát daleko těžším, až nebudeme moci komunikovat už vůbec
snadno.
Je rovněž čas, abychom si stáhli a uložili informace z internetu, zvláště
cenné znalosti o tématech jako je alternativní medicína, věda a skutečná
historie naší společnosti. Uložit to trvale na disky nebe ještě lépe i na papír.
Zajistěme, aby nám to nemohli vzít.
Je čas na zřízení alternativního internetu, který oni nemohou kontrolovat. V
článcích z nedávné doby k tomu byly uvedeny tři hlavní cesty:
- Zřízení alternativních, nezávislých internetových sítí – přes
PirateBox,
Freedom Box
či podobná zařízení
- „Dark
Net“ nebo „Deep
Web“ se skrytými webovými stránkami neuváděnými na vyhledávacích enginech
- Nevystopovatelné e-maily přes
pseudonymní přeposílatele takové, jako je
Mixmaster a Cypherpunk, abychom porazili pokusy státu o masivní dohled nad
komunikacemi
Rovněž stojí za to realizovat protidohledová opatření jako ta, která jsou
popsaná v příspěvku Techniques For Avoiding Surveillance And The Censor (Techniky
k vyhnutí se dohledu a cenzuře).
(Pozn. - tento příspěvek byl již bohužel, zřejmě z výše popisovaných důvodů
odstraněn)
Nevíme, kolik ještě máme času – neztrácejme ho.
Vlk Samotář, z internetových stránek ... výchozí zdroj:
Global Research
zpět na Úvahy
a zamyšlení
