Při mé poslední návštěvě v Krásné o Velikonocích 2006 byl Kittlův dům již zastřešen kompletní střechou postavenou na provizorní konstrukci vztyčené mimo ztrouchnivělé stěny. Byl jsem tedy zvědav, v jakém stavu bude památka v létě, až příznivé dny dovolí opět pracovat naplno. Staveniště je sice obehnáno nápisy zakazujícími vstup, ale celkem paradoxně jsou přímo u bývalého vchodu vystaveny fotografie ze stavby krovu - a mezi nimi také vzácný snímek, jak dům vypadával kdysi, kdy byl ještě obýván.
Podle zobrazených lidiček by člověk mohl usuzovat, že snímek je poměrně dosti starý - odhad 100 let možná nebude tak přehnaný. Každopádně si můžeme udělat představu o tom, jak dům vypadal.
Dále je zde řada snímků dokumentujících vzhled původního krovu a přípravu i vztyčování krovu nového.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Snad se autoři snímků na nás nebudou zlobit, že si je tady budeme spolu prohlížet - jistě jim i nám jde o to, aby se co nejvíce lidí dozvědělo o rekonstrukci vzácné památky a o práci, která byla na její záchranu vynaložena - nemluvě o velmi značných nákladech.
Ve středu 12. července 2006 ukazoval teploměr přes 30º C, dole nad krajem houstly černé mraky a ozývaly se první hromy blížící se bouře. Na prostranství pod statkem dohořívaly poslední zbytky starých dřevěných částí domu. Z domu v té chvíli zbývalo kromě nové střechy jen zděné terzo - kamenné základy a pár vnitřních cihlových zdí. Nad těmito stabilními částmi se jako zázrakem tyčí nová střecha vzepřená na smrkových kulatinách a systému lešení - celek je ukotven ocelovými lany k okolním stromům a pařezům.
Nejprve se podívejme na celý objekt z různých stran:
![]() |
![]() |
![]() |
Z dálky vypadá celé dílo impozantně ... a když se podíváte zblízka, tak tiše smeknete nad umem těch, komu se tu šíleně těžkou střechu podařilo postavit tak, aby starý dům pod ní mohl uvolnit místo domu prakticky novému.
![]() |
![]() |
![]() |
Na vlastním domě toho zděného moc nebylo - naštěstí ale přetrvaly důkladné základy a kamenné zdi sklepních prostor a také některé cihlové zdi uvnitř přízemí.
![]() |
![]() |
![]() |
Nezbývá než opět popřát mnoho zdaru při restaurování a těšit se, jak Burg bude vypadat zase za pár měsíců ....
No a uplynulo zhruba čtvrt roku a máme tu několik nových fotografií. Poslední zářijový den roku 2006 bylo okolí Burgu již uklizené od zbytků vybouraných stěn a všude kolem bylo vidět, že se tu intenzivně pracuje se dřevem. A to ne se dřevem ledajakým ... i ten nejmenší trámek by asi neunesl ani legendární obr Dráb.
Ve spodní části domu je nově vybetonován mohutný železobetonový věnec - základ budoucích stěn a také fortelná "objímka" celé stavby. Vypadá to, že se tu do prvního sněhu ještě leccos postaví. Pokud člověk ignoruje zákazy a příkazy a pronikne dovnitř (nablízku nikde nikdo - no a přece vám to vyfotit musím, ne.. ?) - tak si ještě stále může udělat obrázek, kolik toho z původní stavby zůstalo. Kompletní podsklepení a části stěn přízemí - a všude kolem les dřevěných pilířů a železných tyčí lešení podpírajících již kompletní střechu. V tuto chvíli ještě tedy lze obdivovat tu přenádhernou tesařskou práci a nadechnout se vůně čerstvého dřeva (které ale není kupodivu natřeno proti škůdcům ???). Také stropy sklepních prostor, které se zatím nijak nezměnily, jsou pro jistotu vzepřeny smrkovými stojkami.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na staveništi se občas objeví nové fotografie ukazující průběh stavby - nebo jak Burg vypadával kdysi. Takže - tak to tu kdysi vypadalo a také zřejmě opravdu vypadat zase bude ... už se zdá, že se tomu dá věřit.
Od Kittlů obvykle chodím na Černou studnici a přes hřebeny na vlak do Tanvaldu. Tentokrát ale měla přijít změna trasy - rozhodl jsem se, že půjdu naopak dolů do Železného Brodu. Měl jsem s sebou retrívra Benýska a tomu by se po balvanech na hřebenovce nad Tanvaldem šlo asi dost špatně. Na mapě jsem si našel modrou značku vedoucí z Krásné přímo do Brodu - odhadem tak 8 km. Ale ať jsem dělal, co dělal, tak tu byla jen zelená. No, asi jsem někde špatně zabočil ... půjdu kus po zelené a pak po silnici dolů, kde tu modrou někde musím přetnout ... Naštěstí asi po půldruhém kilometru - u té silnice - byl kudykamník se směrovkou Železný Brod 6 km. Pořád ale zelená. no co, lepší vrabec v hrsti než holub na střeše - tak jsme šli i dál po zelené. A nakonec to byla opravdu ona. Ve třech mapových listech (najmě Jizerské hory a Frýdlantsko) je ta cesta značená modrou značkou - ale skutečnost je zelená. Ještě, že jsme nešli hledat modrou - asi bych tohle nikdy nenapsal, protože bych tam bloudil ještě teď.
No a těch 6 km? Nejspíš tam někdo převrátil devítku. Protože jsme to šli hodně přes dvě hodiny - a to poměrně rychle - a jen tak tak jsme stihli v Brodu vlak (původně jsem si dělal starost, že tam budeme moc brzo).
To jsme ještě netušili, co nás čeká dál (dal jsem to i do zpráviček ...).
Před časem proběhla sdělovacími prostředky aféra týkající se dítěte, které vypadlo za jízdy z vlaku. V souvislosti s tím se objevila řada informací o tom, že by se vůbec nemělo stát, aby vlak byl v pohybu a jeho dveře byly otevřené. Já neříkám tak ani tak, ale udělal jsem tuto zkušenost.
Jel jsem v sobotu 30.9. večer se psem kousek cesty rychlíkem R 788 Pardubice-Liberec a vystupoval v Turnově. Protože se nechceme s hafanem plést do cesty vystupujícím lidem, raději se přichystáme trochu dřív, abychom vystoupili jako první. Cesta rychle utekla a rychlík vjížděl v Turnově do nádraží a my jsme odešli do chodbičky u dveří. No a byl to trochu šok - dveře po levé straně byly pootevřené a mezerou bylo vidět míhající se výhybky turnovského nádraží. Pes radostně zavětřil čerstvý vzduch a hrnul se ven - naštěstí byl na vodítku, takže jsem zabránil nejhoršímu - ale i tak, perte se skoro se čtyřicetikilovým retrívrem na kluzkém linoleu ... Naštěstí je Benny poměrně vyrovnané povahy, takže se na povel ukázněně posadil a vyčkal, až vlak zastaví.
Takže vlak jel s pootevřenými dveřmi zřejmě celých těch 14 km z Železného Brodu do Turnova (usuzuji tak z toho, že na levé straně se nastupuje v Brodu, zatímco na Malé Skále je nádražní budova na druhé straně). Byly to první dveře v prvním voze hned za lokomotivou, na levé straně ...
Tak nevím - existuje u vagónů s ručně zavíranými dveřmi nějaká signalizace nebo byly zveřejněné zprávy mystifikace? A pokud nic takového není, byl by takový problém namontovat do dveří čidla signalizující na lokomotivu (nebo jako kdysi u metra - světlem nade dveřmi), že není vše v pořádku? Výpravčí by nedal povel k odjezdu, dokud by někde něco svítilo - a Bůh ví, kolika ještě neštěstím by se zabránilo.
Mimochodem - moc by mě zajímalo, proč má osobní pokladna v Železném Brodu otevřeno jen do 18:20, když za chvíli - pár minut kolem sedmé hodiny - se tu míjejí dva rychlíky jedoucí na trase Pardubice-Liberec (a zpět) a odjíždí osobní vlak do Tanvaldu; takže lístky by si tu kolem ... řekněme18:40 ... koupilo pěkných pár lidí, které pak musí ve vlaku obsloužit průvodčí - místo toho, aby třeba dohlédl na ty nešťastné dveře. No chápeš to, Šebestová ???
zpět na Stránky s nádechem tajemna
JL