Na severním pobřeží
Řecka vybíhá do moře poloostrov Chalkidiki. Má podobu
ruky, ale jen se třemi prsty. Dva z nich - Kassandra a
Sithonia se ničím významně neliší od jiných částí
této země. Upravené pláže zaplavují každoročně tisíce
turistů a je jim tam krásně… Obr. AAmap
Třetí výběžek je však naprosto
odlišným světem. V této části Řecka se zastavil čas,
jakoby se ani nepsalo 21.století.
Uzavřený církevní stát ATHOS -
AGHION OROS, jež se rozkládá na celém tomto výběžku
si přísně hlídá svůj zavedený řád a nedá si ničím
rušit svůj klid. Podobně jako Tibet je místem s druhou
největší koncentrací mnichů na světě, jež vyznávají
východní pravoslaví a pocházejí z mnoha zemí světa. O
svojí pověst se zasloužil i značnou nepřístupností.
Překrásný
a nepřístupný masiv Athosu odděluje jak zeměpisně, tak
i administrativně, od zbytku světa nejvýznamnější
centrum pravoslavného mnišství. Po tisíc let už je toto
místo nazýváno "Perivoli tis Panagias"
(Zahradou Panny Marie).
Staří Řekové osídlili Athos
dlouho před křesťanskými poustevníky. Založili na něm
pět velkých měst Dion, Kleones, Thyssos, Olofyxos a na jižním
konci Akrothoi (v místě dnešního kláštera Megistis
Lavras). Poloostrov nazývali jednoduše "Akti"
(pobřeží).
V 8.století našeho letopočtu sem začaly
přicházet malé skupinky asketiků, jež zde našly klid,
v němž mohly sloužit Bohu.
Začala se formovat první poustevnická
společenství - lávry.
V roce 885 byl Athos prohlášen
byzantským císařem Vasilem I. za sídlo mnichů a
poustevníků.
Jejich způsob života se změnil roku
963, kdy svatý Atanáš Athoský založil s podporou svého
přítele, císaře Nikefora první mnišskou komunitu, klášter
Megistis Lavras (Velká Lávra).
Roku 972 podepsal byzantský císař
Ioannis Tsimiskis na kozí kůži ústavu Svaté hory, zajišťující
zachovávání různých podob asketického života.
V 11. století už byla postavena většina
z dvaceti velkých kláštěrů, stejně jako množství cel
a pousteven. Roku 1046 udělil byzantský císař Konstantin
IX. Monomachos "svaté hoře - Aghion Oros" vlastní
ústavu.
Avšak v roce 1204 byl Athos vydrancován
římsko-katolickými křižáky (II.křížová výprava) a
obsazen latiníky. Papež Inocenc III. připojil celý
athoský poloostrov ke svým osobním pozemkům a poslal tam
svého splnomocněnce s příkazem, aby všechny, třeba i násilím,
obrátil na římsko-katolickou víru. Nastal krutý teror.
Avšak bulharský car Jan Asen II. latiníky porazil v bitvě
pod Adrinopolem a tím osvobodil Aghion Oros. Ne však na
dlouho.
V roce 1267 císař Michael III. Paleolog (protože chtěl
od papeže získat pomoc proti osmanským Turkům) dal
souhlas k přijetí unie. A tak se v říjnu toho roku
objevili na Athosu římští katolíci a byzantinci apostaté
(tj. odpadlíci) a začalo nové pronásledování pravověrných.
Pouze lávra sv. Athanasia se jim za peníze zaprodala. Další
monastýry – Zograf, Iveron a Vatoped zachovaly věrnost
pravoslaví. Zografští mniši byli upáleni, vatopedští
pověšeni a iverští hozeni do moře. Ruský a srbský
monastýr byly vypáleny. Na Západ bylo vyvezeno 400 povozů
s athoskými posvátnými předměty a literárními památkami.
Roku 1313 byl Athos od latiníků osvobozen.
Vše se zlepšilo až když se Aghion
Oros přičlenil k Byzantské říši, která tyto kláštery
významným způsobem podporovala. V důsledku toho se Athos
ve 14. století stává významným kulturním a náboženským
centrem. V té době je založen i poslední z dvacítky
velkých klášterů. Avšak v polovině tohoto století začínají
Athos sužovat útoky tureckých pirátů, jejichž dílo zkázy
je dovršeno po dobytí Byzantské říše.
Kláštery od té doby přežívají
pouze díky sponzorství křesťanských panovníků z
podunajských zemí. Napjatá finanční situace je důvodem
k zavedení "idiorytmického" života ve většina
klášterů: každý mnich může vlastnit majetek, sám se
stará o své živobytí, sám žije a sám se i modlí.
Vznikají nová společenství mimo
velké kláštery, později nazývaná "skiti". V
těchto neformálních komunitách se mniši scházejí ke
společné bohoslužbě pouze o nedělích.
Roku 1783 byla Athosu udělena nová
ústava a roku 1794 je založena Athoská škola, v budoucích
letech centrum vzdělanosti. Přes vysoké daně se kláštery
rozrůstají, přichází noví mniši a Athos zažívá svůj
zlatý věk, který však končí s protitureckým povstáním
na Chalkidiki během řecké revoluce. Mniši i laici jsou
zmasakrováni, na kláštery jsou uvaleny výrazně vyšší
daně. Situace se mění až po roce 1826, kdy se vracejí
mniši, kteří uprchli před Turky.
Na konci 19. století začíná na Athos proudit velké množství
ruských mnichů, za jejichž příchodem je však i
politická snaha Ruska upevnit své postavení ve strategickém
místě průlivu mezi Černým a Středozemním mořem a na
Balkáně. Bolševický režim však po svém nástupu
zanechává mnichy jejich osudu.
5. listopadu 1912 je v malém přístavu Dafni
vztyčena Řecká vlajka a od roku 1924 uznává Řecko právní
svrchovanost athoského území - roku 1926 byl Athos připojen
k řeckému státu jako autonomní mnišská republika pod
řeckou svrchovaností.
Ve dvacátém
století prochází mnišský život prudkými změnami -
nejprve velkým úbytkem mnichů, ale od roku 1972 opět počet
mnichů v klášterech narůstá.
V současné době je na Athosu osídleno 20 klášterů
a žije zde přibližně 1 800 mnichů obklopených pohádkovým
bohatstvím, poklady a knihovnami se vzácnými rukopisy - většina
z nich mladých a vzdělaných.
I dnes si Svatá Hora Athos (nadmořská výška
2039 m), kde nic nenaruší klid a posvátnost míst, žije
svým vlastním životem. Není jednoduché vidět na vlastní
oči tuto krajinu a její kláštery. Kromě mnichů nemůže
na Svaté Hoře nikdo bydlet. Je to cesta do světa zasvěceného
meditacím a úctě k přírodě, nicméně méně panenskému
než kdysi.
(Po jediné silnici zde jezdí auta, při obnově
klášterů je využita stavební technika, atd.)
Pro ženy je vstup na půdu Agion Oros přísně
zakázán. Tak rozhodl v roce 1045 císař Konstantinos IX.
Monomachos, který v bule Typikon zakázal přístup na
Athos osobám a živočichům ženského pohlaví.
A tak většině zájemců nezbude nic jiného
než vyjet na obhlídku podél pobřeží poloostrova lodí
a z ní obdivovat kláštery a krásu
krajiny.
Vstup na Svatou horu je povolen pouze mužům a to jen ještě
ve výjimečných případech. Každý den totiž může 100
místních obyvatel a 10 cizinců nastoupit na loď v přístavu
Ouranopoli a po dvou hodinách přistát v jediném přístavu
Dafne na území Athosu. Muži ovšem nejprve musí získat
zvláštní povolení zvané diamonitirion.
Diamonitirion umožňuje každému poutníku
strávit čtyři dny na Athosu. Za tu krátkou dobu můžete
putovat po poloostrově a využívat pohostinnosti mnichů z
klášterů. Ze Soluně jezdí několikrát denně autobus
do Ouranopoli - posledního světského města na poloostrově
Athos. Cesta trvá necelé tři hodiny. Z Ouranopoli jezdí
každý den v 9:45 hod. loď s poutníky do Dafne. Na loď
se lze dostat pouze s povolením, neboť vše se v Aghios
Oros řídí přísnými pravidly:
Při pobytu na Athosu zapomeňte na čas! Většina
klášterů se řídí starým byzantským časem, pro který
je západ slunce časem půlnoci:
Řecké báje popisují vznik hory Athos tak,
že při válce bohů s Giganty vyzvedl ze dna mořského
Poseidon velký kus skály a hodil jí na poloostrov.
Křesťanská legenda vypráví, že
Panna Maria matka Boží, před svým nanebevstoupením, chtěla
spolu se svatým Janem Evangelistou navštívit svatého
Lazara, který byl v té době biskupem na Kypru. Jejich loď
však byla za velké bouře větrem zahnána na Athos, k místu,
kde dnes stojí klášter Ivirion. Loď ztroskotala, ale
poutníci byli zachráněni. Zde Panna Maria dala místnímu
obyvatelstvu své požehnání a proto se tento kus země,
na památku této události, stal svatým místem.
Biskup Porfyrij Uspenskij vykládá
tuto legendu v tom smyslu, že ne osobně Matka Boží, ale
její obraz se dostal na Athos - měli jej sem přivést
první šířitelé křesťanského učení.
Vrchol Athosu je stále částečně pokryt sněhem.
Typickými obyvateli zdejší pustiny dříve byli především
vlci. Ještě na konci sedmdesátých let jich zde bylo
mnoho a byli zhoubou pro dobytek a všeobecně nepříjemní
až nebezpeční. Teď se zdá, že byli do jednoho
vyhlazeni. Pro toho, kdo se rád prochází sám na opuštěných
místech to je opravdová úleva. Přesto tato situace
vzbuzuje určitou lítost. Vlci, ačkoli jsou masožraví,
jsou také “hesychasté” - milovníci samoty, kteří si
nepřejí být příliš vyrušováni lidmi. Jejich přítomnost
na Svaté Hoře byla svým způsobem povzbuzujícím znamením
a útěchou, že Athos je stále místem klidu.
VEZA