V neděli 11.ledna 2004 je v
katolickém kalendáři svátek Křest Páně, kterým končí vánoční doba v
rámci církevního roku.
Křest je první ze svátostí. Jím se věřící stává
Božím dítětem, je vtělen do společenství církve a jsou mu odpuštěny dědičný
hřích a hříchy osobní.
V evangeliích se mluví o křtu Jana Křtitele, který udílel
jako křest kající..
Lid byl plný očekávání a všichni uvažovali o tom,
zdali Jan není Mesiášem. Jan jim všem na to říkal: ”Já vás křtím
vodou. Přichází však mocnější než já; jemu nejsem hoden ani rozvázat
řemínek u opánku. On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.”
Když se všechen lid dával
pokřtít a když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se, otevřelo se nebe, Duch
svatý sestoupil na něj v tělesné podobě holubice a z nebe se ozval hlas:
”Ty jsi můj milovaný Syn, v tobě mám zalíbení.”
Ježíš byl sice naplněn Duchem už od svého zrození,
avšak po křtu Duch svatý začal skrze něj působit novým způsobem – křtem
začíná nová etapa jeho života, etapa zasvěcená hlásání evangelia a službě.
Od té chvíle Ježíš chodil po Judsku i Galileji a prokazoval lidem dobrodiní:
uzdravoval a osvobozoval od moci zla.
Ježíš se tak zjevuje jako Mesiáš a Boží Syn. V něm
má Otec zalíbení, což znamená, že Ježíš je oním služebníkem, kterého
Otec ”povolal s láskou a ustanovil světlem národů, aby otevřel oči
slepým a vyvedl vězně ze žaláře”. Svým křtem Ježíš vstupuje vědomě
do společenství s námi, nechává se tak započítat mezi hříšníky,
přijímá své pozemské poslání služebníka a předjímá své utrpení a
smrt.
V evangeliu je řada dalších zmínek o křtu:
„Nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít
do království Božího“.
„Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jménu
Otce i Syna i Ducha svatého“. „Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen;
kdo však neuvěří, bude odsouzen“.
Podle tridentského
koncilu lze tedy považovat křest za svátost, kterou chtěl a ustanovil Ježíš
Kristus. Skutky apoštolů se zmiňují o křestní praxi již rozšířené
mezi prvními křesťany a svatý Pavel mu přisuzuje teologický význam a tvrdí,
že křest nás připodobní smrti a zmrtvýchvstání Krista.
Za svatého Augustina se upřesňuje nesmazatelný charakter křtu a možnost křtít krví (mučednictví) a křest „touhy“ (touha, byť i nevyslovená po křtu).
Křest uděluje kněz nebo jáhen, ale v případě potřeby
může křtít kdokoliv, i ten, kdo sám není pokřtěn. Křest lze udílet
ponořením do vody nebo politím křtěného vodou.
Dnešní křestní obřad spočívá v předkřestním
pomazání, ve svěcení vody, zřeknutí se satana a vyznání víry, po kterém
následuje vlastní křestní akt, pomazání křižmem, předání bílé roušky
a rozžehnuté svíčky, symbolů Krista.
Co znamená křest pro nás, pro věřící? Jako se Ježíš
křtem viditelně a vědomě spojuje s námi, tak jsme my křtem spojeni s ním,
včleněni do jeho mystického těla, do církve. Máme s ním pokorně
sestoupit do tajemství smrti, abychom s ním mohli být vzkříšeni. Křest
je pro nás branou k životu a k Božímu království.
VEZA