Když jsem vloni (2014) začátkem jara uspořádal výlet, jehož část vedla tratí 076 z Mladé Boleslavi do Mělníka, netušil jsem, že v úseku Mšeno - Mělník jedu možná naposledy v životě. Pravda, jízda od Mšena směrem k Mělníku ... no nic moc ... a motorová souprava Regionova se chovala, jako bychom chvílemi jeli jen po pražcích, bez kolejnic ... ale že se to nechá dojít takhle daleko, to jsem netušil. Sledoval jsem ve výlukových zprávách, jak to s tratí 076 vypadá ... pořád tam psali termín zprovoznění dd.mm, který odsouvali - až od nového grafikonu je celá trať 076 převedena pod náhradní autobusovou dopravu ... prý do odvolání.
Před rokem (únor 2014) železniční stanice Mšeno ještě žila:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dostal jsem mailem odkaz na článek na zajímavých stránkách Soutok - první svobodný magazín, jehož podstatnou část zde tedy přebírám:
V polovině listopadu zajel Soutok přímo až do Mšena, kde tehdy začala demontáž kolejového svršku na trati 076 mezi Mělníkem a Mšenem. Kam až za 14 dní postoupily demontážní práce ?
Stále se najde řada lidí, která se jezdí i ve svém volnu dívat, jak práce probíhají a jedinečnost akce pochopitelně fotografují. Jedním z takových železničních nadšenců je i pan Láďa Kopřiva. Díky jeho fotogalerii, se nyní můžete podívat na aktuální výsledek rekonstrukce naší lokálky. První nepopsané obrázky jsou z železničního nádražíčka Lhotka u Mělníka. Další jsou z nádraží Nebužely a zastávky Živonín (Nebužely- cihelna). Při demontáži zůstávají koleje pouze na přejezdech, které by měly být vyměněny přímo při opětovné pokládce kolejí, a pak koleje jejichž stav nevyžaduje výměnu. Podle některých zdrojů, se jedná asi o 4 km kolejí z celkové délky zhruba 24 km. Po rekonstrukci úseku Mělník-Mšeno, by mělo být přikročeno k rekonstrukci úseku mezi Mšenem a Mladou Boleslaví, který je údajně zachovalejší. Je to i z toho důvodu, aby bylo Mšeno aspoň z jedné strany železnicí obslužné a autobusový náhradní provoz byl maximálně omezen. Na začátku prosince tak lze říci, že po 14 dnech dospěla demontážní technika od Mšena, až po nádražíčko Lhotka u Mělníka.
Následující snímky jsou tedy ze stanice Lhotka u Mělníka. Odtud kdysi odbočovala kolej i do nákladního nádražíčka Střednice, kde se nakládala především řepa. Dnes vede po bývalém tělese odbočky cyklotrasa.
Další obrázky najdete ve zmíněném článku ...
Velmi zajímavý článek ze stejného zdroje, který rozhodně stojí za přečtení, nese název Mšenská lokálka může velmi pomoci při stavbě pátého koridoru ...
A článek zatím asi nejčerstvější ... Starosta Mšena informoval občany na webových stránkách města ohledně současného dění na lokálce ...
Jak tahle situace asi skončí ... to se bojím pomyslet. Bohužel žijeme v době, kdy většina institucí, dříve zamýšlených ku prospěchu lidem, jako je právě doprava, ale i školství, zdravotnictví a další - byla degradována na plniče koryt úzkého okruhu jedinců, jimž už vůbec nejde o to, aby to, co jim bylo svěřeno fungovalo, ale právě jen o to, aby byla jejich koryta plněna ... víc a víc ...
Samozřejmě pak nutně nastává situace, kdy se minimálně výdělečné subjekty, jako jsou lokální dráhy, ale třeba i silnice 2. a 3. třídy, nechávají bez investic na pospas. Ony pak chvíli slouží, ale v podstatě už jen na dluh a až jednou doslouží, je to zlé. Investice k obnově provozu by příliš ohrozila plnění koryto příslušného činitele, tak se to jednoduše hodí přes palubu.
Schválně, zkuste se pár dní tu a tam podívat na stránky ČD - omezení provozu v ČR. Co tam uvidíte? Není dne, aby nebylo několik mimořádností popisovaných jako porucha zabezpečovacího zařízení, porucha vozidla, porucha troleje, nepravidelnosti v provozu ... atd ... atd. Poruchy se množí čím dál více ... zařízení zastarávají, jsou čím dál chatrnější a na nová nejsou peníze ... aniž by se pánům manažerům musel snížit jejich megalomanský životní standard. A to ještě naše úžasné zákony téměř tolerují činnost "sběračů kovů" (zloději se jim říkat nesmí, aby se neurazili), a tak mizí beze stop vše, co je z mědi a jiných dobře zpeněžitelných kovů. Zajímavé je, že pokud se vůbec je podaří dopadnout (při tom kamery čučí, kam se člověk podívá), nepřišije se jim něco patřičně pádného, jako trestný čin obecného ohrožení (a co jiného je to je, když urvou kus kabelu v ceně desítek korun a kvůli tomu ohrozí životy stovek cestujících ve vlaku ???). Ale fuj, to by se člověk urozčiloval, když to vidí kolem sebe.
Jak daleko asi je hypotetická situace, kdy se železniční doprava předá slavnostně nějakému korejskému magnátovi (podle vzoru aerolinií), a ten pak bude manažery vozit mezi Prahou a Ostravou sem a tam luxusními soupravami rychlostí 300 km/h - a zbytek železniční sítě degraduje na cyklostezky, jak se teď stalo módou. A ještě naposledy se někdo napakuje tím, že kolejnice dá do sběru. Na posledním místě našeho snažení budiž člověk.
Zpět na stránky Jak jde život tu i onde...
Vlk Samotář