Ano, čas neúprosně běží a letos je to už pět let, co začaly po českých kolejích jezdit rychlovlaky Pendolino s cestujícími.
![]() |
Po několika prvních nezdarech, kdy o poruchách Pendolina začaly kolovat vtipy typu:
Proč přestaly počítače v Pendolinu fungovat po měsíci provozu?
Na počítačích byla nainstalována zkušební verze programu, co přestává fungovat po 30 dnech.
- se tato vlaková souprava stala vítaným dopravním prostředkem poskytujícím kromě rychlosti i na našich tratích dosud nezvyklý komfort.
Souprava má celkem sedm vozů z toho dva vozy jsou 1. třídy, jeden vůz s místy k sezení a bistrem, čtyři vozy jsou 2. třídy, s celkovou kapacitou 331 míst plus dvě místa pro vozíčkáře. Délka vlaku je 184,4 metrů.
Konstrukce vozové skříně je hliníková, naklápěcí systém je hydraulický, váha celé soupravy 385 tun, výkon 4 000 kW a maximální rychlost jakou Pendolino může uhánět je 230 kilometrů za hodinu.
Pendolino – Kyvadélko – se kromě rodné Itálie a Česka používá v různých verzích v Anglii, Portugalsku a Slovinsku. Zcela nový typ Pendolina začal jezdit v Číně. Původně vlak vyvinula italská firma Fiat Ferroviaria, kterou roku 2002 převzala firma Alstom.
![]() |
Příběh nejrychlejšího vlaku v Česku začal před sedmnácti lety, kdy se započalo s modernizací národního železničního koridoru Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav, který je součástí mezinárodního koridoru Berlín – Praha – Vídeň.
Aby byla trasa spojující tři důležité evropské metropole rychlá a nebylo nutné vždy před vjezdem na území sousedního státu měnit lokomotivu, vznikl požadavek na výrobu univerzálních vozidel, pro které hranice nebudou překážkou.
Tehdy nikdo nepředpokládal, že uvedení takovýchto supervlaků na české koleje bude velice složité.
Koncept nových vozidel vznikl v roce 1994 a počítal s výrobou třísystémových sedmivozových souprav Integral s naklápěním vozových skříní. O rok později v soutěži vypsané Českými drahami zvítězilo konsorcium firem ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG.
Do roku 2000 mělo být dodáno deset souprav. Jenže v roce 1998 došlo k nepředvídatelným dramatickým změnám.
Vnitropodnikové problémy v ČKD nejprve znamenaly odsun termínu dodávek, pak se dokonce celý projekt zastavil, když ČKD ukončila svou činnost. Její závazky sice převzala společnost Fiat Ferroviaria, která však měla dodat za stejnou cenu jen sedm souprav, vycházejících z už ověřených strojů ETR 470 Cisalpino z roku 1996.
![]() |
V letech 2003 a 2004 Italové soupravy dodali, ale....
Dne 23. června 2003 bylo na pražském Hlavním nádraží vše vzhůru nohama. Nádraží okupovali fotografové, kameramani a desítky reportérů rozličných medií. Na nádraží totiž dorazila nová hvězda českých železnic – Pendolino s logem CD.
Tím okamžikem ale také začalo dlouhé, rok a půl trvající martyrium schvalování vozidel pro provoz na českých, německých, rakouských a slovenských kolejích. V té době se měnily i evropské normy a tak se musely měnit technické podmínky pro provoz i tohoto supervlaku. Obtíže byly u kotoučů brzd, protismykových zařízení, oken určených pro nouzové východy, se sběračem proudu, se softwarem, a později také s elektromagnetickou kompatibilitou vozidla s českými kolejovými obvody.
Nejhorší bylo druhé pololetí roku 2004. Když z Itálie začaly chodit dokumenty, z nichž vyplývalo, že spousta věcí je udělána špatně. A protože vlaky již stály v depu, bylo nutno vše urychleně řešit.
První sérii zkoušek nových souprav na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi dopadla úspěšně a testování pokračovalo na koridorových tratích. Na první jednotku byla nainstalována čtyři měřící dvojkolí a příslušná technika pro provedení časově nejnáročnější jízdně–technické zkoušky. Při této zkoušce překonalo Pendolino rychlostní rekord (219 km/hod.) na českých tratích – v listopadu 2004 se řítilo rychlostí 237 km/hod. Další rychlostní i jízdně-technické zkoušky pak probíhaly v Rakousku i Německu. Všechny proběhly bez potíží.
První slavnostní cestu absolvovala souprava číslo 3 těsně před Vánocemi 2004, když vezla pozvané hosty do Ústí nad Labem. Počínaje 23. prosincem pak byla tato souprava zkušebně nasazena na trati Praha, Masarykovo nádraží – Děčín. Cílem zkušebního provozu bylo ujet 50 tisíc km, čehož bylo bez poruch dosaženo v listopadu 2005.
O svezení Pedolinem byl v prvních měsících obrovský zájem, dokonce se jím první dny cestovalo i vstoje.
V listopadu 2005 došlo k nasazení jednotek na trase z Prahy, Smíchovského nádraží do Brna a zpět, avšak stále ještě ve zkušebním provozu. Vše už ale bylo připraveno na ostrý start.
S novým jízdním řádem platným od 11. prosince 2005 se tři soupravy Pendolin rozjely v čele vlaků nejvyšší kvality kategorie SuperCity Pendolino mezi Prahou a Ostravou. Jeden vlak byl nasazován na rameni do Břeclavi. Pak se objevili komplikace, to když od ledna do února 2006 byly ČD kvůli extrémním klimatickým podmínkám nuceny dočasně provoz Pendolin zastavit. Důvodem byla špatně fungující jednotka řízení pomocných měničů a distribuce nízkého napětí. Vše se podařilo vyřešit a v červnu začaly rychlovlaky jezdit i na Slovensko. V listopadu pak byl schválen jejich provoz také v Německu a na celé trase z Prahy do Vídně.
Od té doby obliba Pendolin roste, neboť se stalo symbolem vyšší kvality cestování. Čím se vlastně Pendolino kromě svého komfortu odlišuje od ostatních vlaků? Je to především systém aktivního naklápění vozové skříně v obloucích, který umožňuje Pendolinu projíždět oblouky až o 30% rychleji oproti klasickým soupravám a jež kompenzuje účinky odstředivých sil působících na cestující.
Na některých tratích například z Prahy do Ostravy spoje kategorie SuperCity Pendolino dosahují bezkonkurenčních jízdních dob i ve srovnání s automobilovou dopravou.
![]() |
Co Pendolino nabízí
Všechny vozy v soupravě mají velkoprostorové uspořádání, sedačky jsou umístěny bud proti sobě se stolky uprostřed, nebo za sebou. Sedačky jsou polohovací a umožňují optimální nastavení i pro odpočinek.
Stejně jako v letadle se o vás starají profesionální stevardi.
Vůz 1. třídy se může podle potřeby změnit v pojízdnou kancelář, kde na rozkládací stolky lze umístit potřebné dokumenty i notebook, který lze stejně jako mobil napájet ze zásuvek. Cestujícím v 1. třídě je k dispozici denní tisk a jednoduché občerstvení s donáškou až na místo.
Cestující mohou během jízdy využít služeb vozového bistra. Pro ty, kteří se nechtějí vzdálit ze svého místa je zajištěna donáška občerstvení servírovacími stolky.
Pendolino nezná bariéry. V části soupravy jsou vyhrazena místa pro cestující na vozíku a nechybí ani police pro rozměrnější zavazadla nebo prostory pro umístění kočárků a jízdních kol.
![]() |
Se zahájením platnosti nového jízdního řádu 2010 bylo posíleno spojení z Prahy směrem na Ostravu a tím byl vytvořen dvouhodinový interval vlaků SupeCity Pendolino. Navíc se uvažuje o protažení trasy až do Žiliny.
Zůstalo zachováno také spojení Prahy a Vídně jedním zpátečním spojem kategorie SuperCity.
V roce 2006 si jak skutečné Pendolino, tak i dvě makety vozů zahrály ve filmu „007 - Casino Royale“, jejíž část se natáčela na Hlavním nádraží v Praze.
![]() |
![]() |
Poděkování
Výše uvedené informace byly čerpány z prvního vydání nového časopisu CD PRO VÁS, se kterým se budeme mít možnost pravidelně setkávat každý měsíc na nádražích a ve vlacích Českých drah. Touto cestou děkuji redakci za velice zajímavý obsah a magazín českých drah doporučuji všem čtenářům Mostu – přátelům železnice.
Zpět na stránky Jak jde život tu i onde...
VEZA