Máme nový most ...

Ale tatínku, vždyť tu žádný most není ...
... Nekecej a plav!

Tak zlé, jak to možná znáte ze závěru starého českého filmu Bílá paní, to u nás v Brandýse nad Labem zase není. Po několika letech jsme se dočkali a soumostí mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví se otevřelo - i když zatím jen pro pěší a pro cyklisty, případně motocyklisty - pokud své oře ovšem povedou pěšky.

Starý historický most přes mlýnský kanál po více než jednom roce opět osiřel. Navazující provizorní lávka je uzavřena a začala její demontáž. Je to asi dost velké štěstí, protože další vyšší vodu, jako byla ta, co na jaře odnesla jeden ze dvou pilířů, by už určitě nepřežila.

 

 

A tady máme nový most. Ty budky na prvním záběru k němu nepatří - to jsou strojovny  jezů stojící na betonové konstrukci situované v zákrytu s novým mostem. Štíhlá železobetonová předepjatá konstrukce stojí na dvou pilířích založených při obou březích Labe. Střední pilíř, na který jsme byli zvyklí u starého železného mostu zde již nenajdeme. Pilíře působí subtilním dojmem ... takže doufejme, že vydrží vrtochy Labe, které sice dnes vypadá jako beránek, ale dokáže tu a tam pěkně vycenit zuby.

 

 

Vydejme se už konečně podívat na samotný most. Zpráva z městského serveru Brandýsko, zveřejněná 30.6. 2012:

Od pátku 29.června 2012 od 9.00 je otevřen koridor pro pěší na hlavním mostě přes Labe a zároveň je uzavřena provizorní lávka, která bude demontována.

Do koridoru je zakázán vjezd všech vozidel, cyklisté a případně motocyklisté mohou své dopravní prostředky převést. Mimo vyznačený koridor je vstup zakázán. Žádáme občany o vzájemnou ohleduplnost.

Nevím jak komu, ale mně ten koridor z drátěného pletiva připomíná takový ten tunel, co jím vbíhají do manéže cirkusu šelmy ... A ono to tam trochu prostředí šelem připomíná. Z obou stran jsou sice osazené značky zakazující vjezd všech vozidel a nabádající cyklisty, aby sesedli z kola - nicméně dobrá polovina cyklistů značky nerespektuje a proplétá se mezi pěšími, takže se ze všech stran ozývají nadávky. No, zkuste si sami představit, jak tím úzkým koridorem jde rodina s dětmi a zezadu do nich najíždí bezohledný cyklista. Dost nechápu přístup městské policie - kdyby tu postavila hlídku a vybírala "na tvrdo" pokuty, byl by to vítaný přínos do městské pokladny - ale o to město asi nestojí. A to nemluvím o tom, že se tu mezi lidmi dokonce prohánějí i jezdci na motocyklech. Ach jo ...

 

 

Most vypadá v podstatě jako hotový. Na tabulích na začátku i na konci je uváděn termín dokončení 8/2012 - proč se tedy neuvolní pro veškerou dopravu? No, určitě tu budou ještě nějaké úřední průtahy s kolaudací a schvalováním. Ale i kdyby most otevřeli hned teď, nebude to na nic. Podívejme se, jak to vypadá na náměstí v Brandýse ... a dovedete si představit, jak by to vypadalo, kdyby sem byl vpuštěn plný provoz po otevření mostu? No ... uvidíme, zda se to náměstí podaří do konce prázdnin dokončit. Dost o tom pochybuji, ale to je samozřejmě můj subjektivní dojem. A pak je tu ještě navazující komunikace Pražskou ulicí až k železničnímu přejezdu, která je, mírně řečeno, v příšerném stavu. Nějak mi nejde na rozum, proč se doba, kdy je náměstí ve stavu rozestavěnosti, nevyužije k souběžné opravě této páteřní komunikace. Zřejmě se tam mají vyměňovat veškeré potrubní řady - ale opravdu, proč ne již teď, kdy je tam na to klid?

 

 

Na závěr si připomeňme s nádechem nostalgie starý železný most, který byl stržen na jaře roku 2011. Ten vydržel sloužit od roku 1878 - tedy více než 120 let. A mohl sloužit snad ještě dál, kdyby mu byla věnována odpovídající péče. Jak dlouho asi vydrží ten nový most?

 

 


Vlk Samotář (JL)

Zpět na stránky Jak jde život tu i onde...

 

Zpět k Mostu ?