Také vám připadá, že se čím dál tím častěji ztrácíte v v hantýrce, které se stává zvykem říkat manažerština? Pro pobavení vám předkládám výkladový slovník manažersko - český, který mi přišel mailem. Skutečný zdroj neznám - zdá se, že se ten žertovný materiál šíří po internetu zcela živelně. Takže, pokud se k vám nedostal, najdete ho zde.
Ovšem na úvod jsem našel ukázku z jiného neméně krásného jazyka, mnohem květnatějšího a libozvučnějšího než je manažerština, která je vlastně jen prachsprostým przněním anglických slov. Jedná se o krhutštinu - jazyk národa Krhutů, o kterém se můžete dočíst v krásné knížce nazvané Krhůtská kronika. Je velká škoda, že tato kniha v současnosti poněkud zapadla, jako kdyby se se ztrátou aktuálnosti samizdatové literatury vytratilo její kouzlo.
Zaposlouchejme se tedy do ukázek starého krhutského jazyka ...
Jen málo starých šumařů ještě dovede hrát na haraj, břinčil, kvildu a srdcehlas.
Podivuhodně se dochovala nejstarší písňová a vůbec literární památka krhútská, totiž žalobej, který se zpíval, když truchlící bezdědici spalovali trupa v kimoríně. K tomu se hrálo na píštěl a truchlivě poklepávalo kostrčí na violadermu. Měl tu zvláštnost, že byl zpíván dvojím způsobem: cestou na hřbitov se zpíval jeho nápěv pomalu a zněl velmi smutně, cestou z pohřbu pak se zpíval tentýž nápěv rychle a zněl neobyčejně vesele. Některým Čechům připomíná nápěv žalobeje píseň "Chodíval k nám, chodíval". Jde o podobnost čistě náhodnou.
POZNÁMKA: Žalobej objevil a otiskl T. R. Field ve své sbírce básní "Lomikel na dlásnech". Vychutnejte kouzlo starobylého krhútského jazyka, který se tu dochoval v nejčistší podobě a který je dokonce krhútským badatelům dneška těžko srozumitelný:
Pajú kuhy žalobej,
mřežom žguty padú.
Baha ruk vod suda čol-snad čol!–
kaži duša kadů?
Kaži dej z put kimorín,
ztratora som zbryjdi.
Da huhlavy Mhlivy dvar
zdaraváše dyjdi.
Neoslyš ny Lomikel,
daji žor i litva.
Bjadoch, achú, úvy, žel
nastáše ponikva!POZNÁMKA: Stalo se nám, že jeden seriózní pán z Plzně, poslouchaje u našeho stolu náš krhútský hlahol, málem zešílel, protože se domníval, že mluvíme normální češtinou a že on prostě ztrácí schopnost vnímat svůj mateřský jazyk: proplakal několik nocí a pak se odebral k praktickému lékaři.
No právě ... nemíváte občas pocit, že jste ztratili schopnost vnímat tu prapodivnou řeč, kterou teď slyšíme všude kolem sebe? Jako by nestačilo, že už i z rozhlasu a televize nám přejí po americku "Mějte hezký den".
No nic, tak se podívejme na tu hatmatilku mladých nadějných manažerů ...
Atraktivní pekyč - Balíček výhod k platu.
Zamilovaný výraz lidí z ejčár, kteří se jeho nadužíváním v náborových inzerátech snaží zastřít skutečnost, že nedostanete zrovna moc keš. V praxi má atraktivní pekyč nejčastěji podobu stravenek Gastroturky.
Autsorsing - Pitva firmy zaživa.
Nucený výsek fungujícího oddělení a jeho nahrazení externí partičkou šéfových kamarádů, kteří budou dělat tu samou práci, jen trošku dráž a pomaleji.
Badžet - Rozpočet.
Musí to být ta nejmenší věc na světě, protože ať už přijdete s jakýmkoli nápadem, do badžetu se nikdy nic nevejde.
Brejnstorming - Bouře mozků.
Módní výraz pro mítink, během něhož jeden borec stojí u flipčartu a vyzývá ostatní ke kreativitě s tím, že žádný nápad není špatný, zatímco skupinka jeho kolegů ho opakovaně usvědčuje ze lži.
Byzy - Vytížený.
Správný člověk v ofisu si neustále stěžuje, že je totálně byzy. Na druhou stranu kdyby nebyl byzy, tak by z něj byl lúzr, což je ještě horší. Vzniká tak začarovaný kruh, který ukončí až milosrdný infarkt někdy kolem roku 2050.
Čelinž - Výzva.
Přátelské označení pro evidentně nesplnitelný úkol, který vám zadal váš manažer. No a protože tomu hajzlíkovi nemůžete říct do očí, že byste ho i s tím jeho rozmarem nejradši poslali někam, řeknete prostě jen, že je to tak trošku čelinž.
Dedlajn - Okamžik, kdy začínáme na projektu OPRAVDU pracovat.
FMCG (EFEMSÍDŽÍ) - Rychloobrátkové zboží a s ním spojený propagandisticko/nátlakový průmysl.
FMCG tvoří banda uštvaných frikulínů, jejichž životním posláním je vnutit vám v srpnu o 1,7 procenta víc psích granulí Arnold než v červenci. Roky strávené v FMCG se u marketingového pracovníka počítají jako očistec – kdo prožil pár let jako džúnjr brend menedžer, jde po smrti rovnou do nebe, popřípadě (u východoasijských firem) se v příštím životě narodí jako elegantní kolie z reklam na psí granule a další pamlsky.
Ejčár (HR) - Lidské zdroje.
Jediné oddělení, které bere práci snad ještě ležérněji než marketing. Přesto vám v ejčár nikdy nezvednou telefon ani neodpoví hned na e-mail – oblítat všechny kadeřnice a solárka totiž stojí hodně času.
Hedhantr - Lovec lebek, přesněji člověk, který žije z úspěchu jiných.
Záludnější a lépe placená obdoba kanibalů z tichomořských ostrovů, kam ostatně úspěšní hedhantři často létají na dovolenou.
Imič - Ksicht; nejdůležitější majetek každého člověka v ofisu.
Imič je třeba pěstovat tím, že chodíme v kůl botách, hodně mluvíme o sobotním golfu v Mariánkách, a když voláme mamince, jestli už nám vyprala prádlo, jdeme raději na chodbu.
Kerír menedžment - Jistota, že pokud z firmy neodejdete, budete až do šedesáti dřepět na stejné židli a plat se vám bude zvyšovat o 0,25 procenta ročně.
Keš - Prachy.
Jediná, a tedy i nejušlechtilejší pohnutka k práci v korporaci. Keš se o víkendech směňuje ve vybraných podnicích za elegantní svetříky a elektronické hračky, čímž vzniká už kolem 25. dne v měsíci silná motivace zůstat u firmy a pracovat dál.
Konzultant - Člověk, který v kariéře dospěl do bodu, kdy už má tolik známých, že nemusí pracovat a stačí mu jen plkat v podnicích svých přátel. Největší přínos konzultantů spočívá v tom, že když někam dorazí, lidé ve firmě se proti nim spojí jako proti společnému nepříteli, a v podniku tak znovu zavládne lepší atmosféra.
Korporace - Forma sociálního násilí, kterou zákony a vlády tolerují, protože odvádí pěkné daně a přes den koncentruje spoustu arogantních lidí, kteří by jinak dělali nepříjemnou atmosféru na ulici.
Kosty - Náklady.
Katování kostů je první rozhodnutí, ke kterému ve své genialitě dospěje každý nový sííou. V dalších letech se kosty zase nenápadně šplhají nahoru, ale o tom se nemluví, dokud nepřijde jiný sííou, který je bude katovat.
Krismes - Hlavní roční období v marketingu. Začíná v září, ideálně hned po velkém svátku bektůskůl. Během krismesu se lončuje spousta ofrů a promo stíhá promo. Jsme tak byzy, že kolikrát nestíháme ani pořádný lanč.
Kůl - Univerzální pozitivní výraz.
Kůl člověk se pozná podle toho, že má kůl džíny, pořádá kůl akce a vůbec vede kůl život. Nad 30 let je možné být kůl, ale už to leze dost do peněz a výsledky jsou diskutabilní. Nad 40 let už na stav kůlovitosti není možné pomýšlet.
Lončovat - Spustit nějaký proudžekt, promo či produkt.
Třeba když starou známou sušenku napatláme z jedné strany marmoškou a zároveň snížíme váhu o 25 gramů, můžeme říct, že jsme právě lončli nový produkt Happy Active Kids With Fruits.
Lúzr - Člověk, který není jako my a naši kamarádi.
Častým znakem je, že ještě nejedl v Hergetově cihelně, byl málo v Thajsku a vůbec tak nějak zaostává.
Marketing - Skupina halasících lidiček, kteří jsou ambiciózní, ale nechtělo se jim studovat obtížnou školu.
Midl menedžment - Střední menažerie. Lidé, kteří mají tak vysoké splátky na hypotéku, že pro svou kariéru musí udělat cokoli – bez ohledu na páteř a centrální nervovou soustavu.
Mítink - Porada.
Kus vorku bez surfování, často spojený s posloucháním cizích prezošek a především kreslením kytiček, autíček a obličejíků do poznámkového bloku.
Ofsajt - Výjezdní zasedání.
Pro dnešní mladé a úspěšné je ofsajt tím, čím byl pro pionýry Artěk. Přes den se ručkuje přes potok (neboj, tým tě podrží!), večer je ideologie a družba s tou kočkou z reklamního.
Pablik rílejšns (PR) - Parta usměvavých lhářů, kteří tráví dopoledne čtením novin a odpoledne proplácením paragonů za včerejší mecheche s novináři.
Prezoška - Budovatelské nadšení a smělá sci-fi převedená do podoby slajdů. V mnoha firmách jediný způsob, jak něco odkomunikovat šéfům.
Proudžekt - Chaotický sled prezošek a mítinků, který může skončit lončem nějakého proma.
Rep - Pěšák marketingu, ve staročeštině prodavač.
Zatímco rep by skoro vždycky zvládl práci svých šéfů, jeho šéfové by nasazení v terénu obvykle nepřežili.
Soljúšn - Řešení.
Prodávat zboží nebo nabízet služby už není in, teď je třeba poskytnout komplexní soljúšn. Třeba minerálka je komplexní soljúšn žízně a tak podobně.
Spam - Nevyžádaná pošta.
Nejčastěji od lidí, kteří si myslí, že na velikosti záleží. Nejvýznamnější položka firemní korespondence vůbec. Pokud naše společnost sama rozesílá spam, neříká se mu spam, ale ímejlový ňůsletr.
Technolodži/ajtý - Oddělení IS/IT.
Spolu s financemi jediné oddělení, jehož členové opravdu studovali. Odhaduje se, že až čtyři pětiny seznamovacích inzerátů a dvě třetiny diskusí na netu tvoří členové IS/IT, což vysvětluje i chronicky nízkou produktivitu tohoto oddělení.
Tým - Sada dynamických floutků, kteří přemýšlejí, jak svou práci dynamicky přesunout na jiné týmmembry.
Veb - idnes.cz či lidovky.cz, místa, kam si chodíme na 2–3 hodinky denně odpočinout od vorku. Veb bystří naše smysly tím, že nás nutí bleskově překlikávat okna, jakmile se objeví šéf.
Příšerné ... snad jsem měl upozornit, by se to četlo po kouskách a člověk ne příliš znalý této problematiky si nezkazil dlouhodobě náladu.
Kolikrát jsem si říkal že pod okupací SSSR jsme úpěli zhruba 20 let. Za tu dobu jsme těch jejich slov moc nepobrali - maně si vzpomínám tak leda na chozrasčot a subótnik. Ale co se dokázalo udělat s češtinou za dalších 20 let, kdy žijeme nominálně svobodně a demokraticky ... to je hrůza. Ono se dá namítnout, že se tu formuje jakási nadnárodní řeč, která umožní manažerům se domluvit třeba s kolegy v Ugandě. Něco jako řečí pilotů je angličtina. Prdlačka, tvrdím já - tohle není žádná angličtina, to je slátanina, parodie na jazyk, svědčící o nepřímé úrovni závislosti mezi obsahem peněženek a kulturností lidí.
Vlk Samotář
Zpět na stránky Jak jde život tu i onde...