Synagoga, z řeckého συναγωγη, synagógé (shromádění), hebrejsky בית הכנסת, Bejt ha-kneset (dům shromádění) nebo בית תפילה, bejt tfila (dům modlitby), je idovská modlitebna, slouící kromě místa pro bohosluebná setkání i jako místo setkání společenských nebo náboenského studia. V jidi se synagoga nazývá ul (kola), v ladino esnoga.
Komplex synagogy dnes často zahrnuje dalí zařízení, slouící idovské obci. Součástí synagogy někdy bývá i byt rabína nebo ámese (z jidi: sluha, správce objektu). Někdy modlitební místnosti plní i funkci studovny (jedná se předevím o tzv. zimní modlitebny, které byly v Evropě stavěny uvnitř domů nebo v rámci synagogy, ale na mením prostoru, aby se usnadnilo vytápění v zimních měsících), v hlavním sále se konají bohosluby.
(Tak hovoří definice pojmu synagoga, převzatá z Wikipedie)
![]() |
Kdy se rozhlédnete po české krajině, nelze tam, kde je osídlena, nevidět její dominantní stavební prvky - křesanské kostely. Přes nepřízeň "minulého reimu" se jich z dob historických do dnení doby zachovala celá spousta a dokonce se začínají mnohde stavět i nové. Naproti tomu, budete-li se zajímat o idovské synagogy, moná budete překvapeni. Vezměme si například region okolí Klatov; existuje k němu seznam třiaedesáti synagog - a kdy si ho prohlíéte, tak čtete jen - zbořena, zbořena nacisty, vyhořela, přeměněna v byt, vyhořela, zbořena nacisty, ... nezůstalo téměř nic. Pro zajímavost - symbol hákového kříe jako příčiny zániku je u 12 synagog a symbol hvězdy (synagogy zničené v době ČSSR) je u 17 staveb ... V klatovské synagoze je dokonce fitcentrum...
Natěstí existuje krásná výjimka a najdete ji v Hartmanicích, městečku poměrně vysoko poloeném. Tamní synagoga před pár lety doslova vstala z mrtvých. Říká se jí také Horská synagoga - je to nejvýe poloená stavba tohoto druhu u nás.
![]() |
Torzo lustru (střední část) ze synagogy v Kaperských horách - jedna z mála věcí, co se po synagoze zlikvidované v padesátých létech zachovaly
Občanská a politická rovnoprávnost idů s ostatními skupinami obyvatelstva na naem území nemá historii vůbec tak dlouhou, jak bychom si mohli myslet. Teprve nová ústava vydaná v roce 1867 jim v podstatě umonila volný pohyb a tehdy začali idé pomalu pronikat i na území umavy. Také v horním městě Hartmanicích a nedalekých Kundraticích vznikla idovská obec. Ji roku 1880 tvořili idé ji více ne 10 % obyvatelstva Hartmanic a aktivně se podíleli na jejich rozvoji.
Stále se roziřující idovská obec samozřejmě pocítila potřebu vystavět si vlastní synagogu. Její základní kámen byl poloen roku 1881 a ji roku 1883 bylo moné stavbu začít vyuívat. Byla pojata poměrně velkoryse, velo se do ní 200 lidí a stala se tak centrem idovské kultury v irokém okolí. Deset let po jejím otevření ilo v Harmanicích 119 idů a jejich komunita čítala v Hartmanickém okrese 200 duí.
S vlastní synagogou byl později propojen obytný dům, který byl součástí původního pozemku; tak byly získány prostory pro idovskou kolu a byt rabína. Pětapadesát let slouila synagoga svému účelu. Pak přiel Mnichov a oblast Hartmanic připadla k Velkoněmecké říi. Synagoga byla zkonfiskována její prostory byly přestavěny na truhlářskou dílnu. Tím se zcela změnilo vnitřní členění prostoru a také byla zlikvidována řada architektonických detailů souvisejících s idovskou kulturou.
Po válce se budova synagogy nedočkala rovně ničeho dobrého. Budova byla coby německý majetek opět zabavena a dále provozována jako truhlárna. Údrba objektu jako takového spočívala spíe ve flikování ne nutných opravách, take budova chátrala. Neprospěly jí ani změny majitelů - nějakou dobu ji vyuíval podnik Státní lesy a statky a armádě pak slouila jako sklad pneumatik. Do jejího patra dokonce chodili Hartmaničtí hrát ping-pong. Stav stavby byl natolik neutěený, e byla v osmdesátých létech minulého století věnována národnímu výboru ke zboření.
K nejhorímu natěstí nedolo - po roce 1989 byla synagoga navrácena idovské náboenské obci v Plzni. Ta ji vak pro nedostatek financí nabídla k odprodeji. Po několika rychlých změnách majitelů zakoupil v roce 2002 stavbu Michal Klíma. Ten s mylenkou na její obnovu zaloil Občanské sdruení Památník Hartmanice.
![]() |
![]() |
Vlevo jeden z mála snímků původního vzhledu synagogy; vpravo pak budova v roce 2002.
Občanské sdruení Památník Hartmanice si dalo za úkol zrekonstruovat synagogu do podoby, která by co nejvíce odpovídala stavu, kdy synagoga slouila svému původnímu účelu. Stavba sama ovem byla ve stavu havarijním a navíc se nedochovala prakticky ádná původní dokumentace. Určitým východiskem byla jen stará fotografie. Přesto začala na jaře roku 2004 rekonstrukce nejhůře pokozených částí. V důsledku havarijního stavu celé střechy bylo zapotřebí původní krytinu strhnout a vyměnit dvě třetiny krovů. Dále bylo nutno zlikvidovat dodatečné vestavby, obnovit vnitřní sloupy podpírajících enskou galeri, zavést vodu a elektřinu a také objekt připojit ke kanalizaci.
V roce 2005 práce pokračovaly. Hartmanický truhlář Frantiek ivčák vytvořil repliky původních dveří, oken a zábradlí, na detailech v přízemí a schoditích pracoval kovář a synagoga dostala novou, světle modrou omítku. Do jejího títu se také vrátily ulové desky s hebrejským Desaterem.
Na jaře roku 2006 byly dodělány vnitřní truhlářské a kovářské práce a 16. května synagogu slavnostně otevřeli Vrchní zemský a praský rabín Karol Efraim Sidon spolu s místopředsedou Senátu Parlamentu ČR Petrem Pithartem.
Podrobnějí popis rekonstrukce a restaurátorských prací najdete spolu s fotodokumentací uvnitř synagogy.
![]() |
![]() |
Rekonstrukce interiéru a střechy
![]() |
![]() |
Synagoga v létě 2008
![]() |
![]() |
Detail Desatera ve títu a esticípé hvězdy nad vchodem
Pokud byste synagogu chtěli navtívit, poradím vám, kde ji najdete. Je po pravé straně ulice vedoucí z náměstí směrem ven z města a pokračující jako silnice č.145 směr Petrovice - Suice. Přímo před synagogou se ale zaparkovat příli nedá, take pokud byste sem dorazili autem, nechte ho někde u náměstí a dojděte ten kousek pěky.
Z ulice vejdete do malého vestibulu, kde je pokladna s moností koupě knih a upomínkových předmětů, rovně se vchází do přízemí a vlevo pak po schodech na enskou galerii a do podkroví.
![]() |
![]() |
Sál a expozice v přízemí synagogy
Přízemí synagogy je upraveno jako sál pro pořádání různých přednáek a koncertů - aktuální program najdete na stránkách Horské synagogy Hartmanice. V zasklených vitrínách jsou k vidění historicky cenné idovské knihy a na stěnách jsou reprodukce fotografií staré umavy ze sbírky Blanky a Jana Reichardtových - vesměs míst zaniklých v důsledku budování elezní opony; jak vypadala v roce 1948 a jak vypadají nyní.
![]() |
![]() |
enská galerie a pohled dolů do přízemí
V patře - kde bývala tak zvaná enská galerie - je umístěna stálá expozice Spoluití Čechů, Němců a idů na umavě. Vztahy mezi odlinými národnostními i náboenskými skupinami jsou dokumentovány na historických fotografiích a dokumentech. Na galerii, stejně tak jako v přízemí, je i několik audiovizuálních přístrojů, na kterých lze shlédnout tématicky zaměřené filmové dokumenty. Proč enská galerie? Podle idovských náboenských tradic nesmí toti být mui a eny ve svatostánku v jednom prostoru.
![]() |
![]() |
Pohled z přízemí na enskou galerii a krásná kovářská práce - schoditě vedoucí do podkroví
Z enské galerie vedou krásné, ze eleza umělecky tepané kovové schoditě do podkroví. V něm je umístěno několik málo zachovalých předmětů a součástí synagogy z dob, kdy slouila svému původnímu účelu, dále pak dalí krásné historické fotografie ze umavy a panely s popisem původní synagogy a její rekonstrukce..
![]() |
![]() |
Co se zachovalo z původní synagogy
![]() |
![]() |
Historicky cenné idovské knihy (Pět knih Mojíových z roku 1861) a galerie fotografií ze staré umavy
![]() |
![]() |
Z expozice na enské galerii
Co říci na závěr ... snad nejlépe bude ocitovat slova kurátorky expozice z
webových stránek synagogy ....
Spoluití Čechů, Němců a idů na umavě zní jako abstraktní, těko
uchopitelné téma. Ovem jen do té doby, ne z něj začnou vystupovat konkrétní
lidské příběhy. Podařilo se nám dohledat mnoho pamětníků, nechali jsme promluvit
staré kroniky psané česky i německy, vypátrali jsme černobílé fotografie se
umavskými tvářemi a listovali dokumenty nalezenými v archivech po celém světě.
Výsledkem je výstava, která představuje umavu jako svérázný prostor, kde lidé
různých jazyků a náboenství ili po staletí ve vzájemné toleranci. Přináíme
vám příběhy porozumění, které se protínají a snoubí, ale i příběhy nacistické a
komunistické nenávisti, které umavské souití navdy poznamenaly.
Ano, kdy zlo pomine, člověk si myslí, e tentokrát u bylo to poslední a přítě u bude jen a jen lépe. Jene je to o lidech a v lidech - honba za mamonem a sliby mocipánů psané růovým písmem na umrlčích rubáích dokáou vdy znovu a znovu vyhecovat lidstvo k dalím a dalím zápasům o nadvládu a bojům o prchavé pocity moci. Kdy tak stojíme nad dokumenty z doby ne tak dávno minulé, měli bychom si uvědomit, e takové nebezpečí je tu stále a číhá i dnes ... a čelit mu tedy ze vech sil.
idovské hřbitovy bývaly situovány odděleně od hřbitovů křesanských. Také v Hartmanicích býval takový hřbitov, ale bohuel se z něj nezachovalo vůbec nic ... Po záboru pohraničí Němci byly prý vechny pomníky zlikvidovány a pouity ke stavbě silnice do Kundratic. Jediný dochovaný náhrobek je umístěn u hartmanické synagogy.
![]() |
Podívejme se tedy alespoň na pár obrázků ze idovského hřbitova v nedaleké Suici, který měl trochu více těstí a zachoval se dodnes. Starý idovský hřbitov byl zřízen roku 1626 je vklíněn do zbytků hradeb obklopujících staré město.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zpět na Milníky v řece času
JL