Einsiedeln je sídlem obrovského kláštera, jenž je nejvýznamnějším poutním místem ve Švýcarsku. Einsiedeln znamená poustevna a toto pojmenování místo dostalo po zdejším prvním poustevníku.
![]() |
K samotnému založení kláštera došlo v místě, kde žil a zemřel mnich,
poustevník, mučedník svatý Meinrad, s nímž je spjata tato legenda:
Někdy kolem roku 828 n.l. se benediktýnský mnich Meinrad uchýlil do ústraní v
pustém lese. Zbudoval si poustevnu a malou kapli, kde se modlil. Živil se
lesními plody a potravou, kterou mu nosili dva havrani. V zimě roku 861 ho v
kapli přepadli dva tuláci - Richard a Peter. Meinrada zabili a hledali poklady,
o nichž od poutníků slyšeli, že jsou v kapli ukryty. Nic nenašli a tak utíkali
pryč. Dva věrní havrani, kteří s Meinradem v poustevně žili, oba zločince
pronásledovali až do Curychu. A tam jim kroužili nad hlavou s takovým křikem a
rámusem, až vzbudili pozornost lidí. Oba lotři byli zajati a souzeni hrabětem
Adalbertem II. von Thurgau. K svému zločinu se doznali a byli popraveni.
Na památku věrných havranů má od poloviny 13. století město Einsiedeln ve svém
znaku dva havrany v červeném poli; klášter Einsiedeln pak používá znak dvou
havranů ve žlutém poli.
![]() |
Jiná verze legenda uvádí, že se Meinrad živil milodary od poutníků, kteří
navštěvovali jeho kapličku. Zavraždili ho dva tuláci, kteří jej chtěli okrást o
chleba a o víno, které Meinrad používal při mších jako dary Boží.
Další obměna legendy je ta, že si poutníci vracející se z Meinradových
bohoslužeb mezi sebou říkali, že v té kapli je ukryt poklad - myslíce tím ovšem
poklad duchovní. Dva negramotní lapkové si to vyložili po svém a šli do kaple
hledat poklad cenností.
Meinrad z
Einsiedelnu (též starobyle Meginrat, latinsky Meginratus)
se narodil v německém Sulichgau (Sulchgau, Sulchen - dnešní Rottenburg v Baden-Württembergu)
někdy koncem 8. století. Lexikon a některé encyklopedie udávají rok 797. Dokonce
se jeden čas tradovalo, že pocházel ze starého německého šlechtického rodu
hrabat Hohenzollernů. Badatelé však tuto verzi jeho původu vyvrátili.
Studoval na škole v benediktinském opatství na poloostrůvku Reichenau v
Bodamském jezeře, kde jeho prvními učiteli byli opati Haito a Erlebald.
Podle jejich vzoru se i on roku 822 stává řádovým mnichem a knězem. V roce 824 je ustanoven převorem v
klášteře Babinchova zvaném Zelle (to je pojmenování pro malý
klášter). Působí zde
jako ředitel a učitel benediktinské školy.
(V místech kláštera, vzdáleného asi pět kilometrů jihovýchodním směrem od
Curyšského jezera, se dnes nachází město Benken.)
![]() |
![]() |
Ale Meinrad se chtěl stát
poustevníkem a každodenní pohled na vzdálené panorama Etzelského pohoří jej
vábil a vybízel k zásadnímu rozhodnutí.
V roce 828 obléká poustevnický šat a odchází od lidí. Vydává se k horám a po 8
mílích cesty neobydleným krajem nachází svůj nový domov v hlubokých lesích na
svazích hory Etzel (1098 m n m). Tady pod alpským průsmykem (Etzelpass) si staví
poustevnickou chýši. V roce 835 jde do svého "rodného" opatství Reichenau, odkud
do lesů pod Etzelem přivádí další mnichy. S podporou abatyše Heilwigy
z kláštera v
Schänisa dalších lidí
s dobrým srdcem, staví poutní kapli, kterou zasvětí Panně Marii. Ta bude po čase
poutníky nazývána Naše Paní z poustevny. Současně je zde postaveno obydlí
pro další mnichy, kteří sem přišli žít životem poustevníků.
![]() |
![]() |
Plných dvacet pět let zde
Meinrad prožil v Boží blaženosti a v lásce k bližnímu, dokud sem nepřišli dva
lupiči hnaný hamižnou nenávistí. Svatý muž oba dva tuláky - Petera i Richarda
znal a proto je laskavě ve svém příbytku přijal a pohostil. Oni jej však v kapli
Panny Marie 21. ledna 861 zavraždili, aby jim nebránil v hledání bájného
pokladu.
(Dnes v těchto místech stojí kaple zasvěcená poustevníku Meinradovi.)
![]() |
Když se zvěst o vraždě
svatého muže dostala do Reichenau, někteří zdejší mniši darovali prostředky na
výstavbu Meinradovy kaple. Ostatky bratra Meinrada, který ve svém mládí v
Reichenau sedm let s nimi žil, přenesli do kostela v opatství Reichenau a
slavnostně pohřbili.
Po 178 letech - v roce 1039 - byly jeho svaté kosti přeneseny a uloženy v již
dostavěné Meinradově kapli v kostele v
Einsiedelnu.
Vděčně voláme tvé jméno,
svatý Meinrade, světlo světla Kristova.
Kdykoliv jsme potřebovali,
dodal jsi nám odvahu a sebedůvěru.Našel jsi Boha a jeho mír
v lese, kam dosud nevstoupila noha,
a přátelsky pomohl jsi každému hladovému,
kdo tě o chléb požádal.Dva přátelé, kteří s tebou večeřeli,
pak zabili tě a oloupili.
Pár tvých havranů doma nebyl
a pak se z tvé smrti vinil.Pouze kdo se odříká hříchu,
najde v Bohu klidu.
Havran, co vraždu žalovali,
zůstali Bohu navždy milí.
V Meinradových šlépějích potom kráčeli další poustevníci, kteří žili ve stejném lese a často používali i jeho opuštěný příbytek. Ten se časem rozpadl, ale dochoval se malý oltář, u něhož se Meinrad modlil. Později nad ním vznikla nevelká kaple.
V roce 934 poustevníky přesvědčil Eberhard, probošt z katedrály ve
Štrasburku, který byl v oblasti na návštěvě, aby založili benediktinské
společenství, a oni tak učinili. Stal se jejich prvním opatem; nařídil na místě
vybudovat kostel, jenž měl vysvětit biskup Konrad z Kostnice. Než však biskup
stačil obřad dokončit, zazněl v kostele hlas, který třikrát zvolal, že kostel
předtím vysvětil Ježíš. Prý se tak stalo s pomocí svatého Řehoře a čtyř apoštolů
včetně svatého Petra.
Papež Lev VIII. prohlásil, že šlo o zázrak a vydal papežskou bulu, která
Einsiedelnu požehnala jako poutnímu místu. Jeho následníci ji pak ratifikovali.
![]() |
Benediktinský klášter a kostel se nadále těšily zvláštním výsadám, dostávaly značnou královskou finanční podporu a požívaly i významné ochrany.
V roce 1286 se cílem poutníků stala kaple Panny Marie, jež vznikla na
troskách malého poustevnického příbytku svatého Meinrada. Stávala zde románská
socha Panny Marie, kterou Meinradovi věnovala abatyše
Heilwiga z kláštera Schänis. Sošku zničil velký požár kláštera v roce 1468. Nahradila ji
dřevěná soška Panny Marie s Ježíškem. Tato plastika, vysoká asi jeden a čtvrt
metru a začouzená kouřem svíček doutnajících zde řadu let, se stala hlavním
cílem poutníků, kteří jí říkají Černá Madona.
V současné době v kostele stojí Mariánská kaple z černého mramoru, která má
představovat původní Meinradovo poustevnické obydlí. Je v ní umístěn vzácný
obraz Milostné Panny Marie s Ježíškem.
![]() |
![]() |
Komplex klášterních budov procházel během staletí mnoha přestavbami. Tak, jak ho vidíme dnes je výsledek několika barokních přestaveb v 18. století. Původní románské a gotické stavby přestaly provozu kláštera vyhovovat a navíc se již rozpadaly. Proto v roce 1704 začala výstavba čtyř nových nádvoří a budov. V roce 1709 vznikl Velký sál a roku 1738 Velká knihovna. Byla založena pozoruhodná zahrada. Nový klášterní kostel byl slavnostně otevřen roku 1735 a od roku 1747 zdobí vstupní nádvoří Mariánská fontána. Časem byly přistavovány další budovy pro správu, školu, dílny a stáje pro chov koní.
V roce 1798 se přes klášter přehnal běs Francouzská revoluce - budovy i vzácná výzdoba byly poškozeny či zničeny; řádění revolucionářů však nejvíce odnesla stará svatá kaple, kterou pobořili. Řádoví bratři se před příchodem revoluce rozprchli do opevněných klášterů v Rakousku a Bavorsku. Cenné předměty, které mniši neodnesli sebou a nebo je dobří lidé neuschovali, byly ukradeny nebo zničeny.
Koncem roku 1801 se začínají řádoví bratři vracet a počátkem roku 1803 jsou
zpět již všichni. Téhož roku - 29. září - se do kostela vrací i obraz Milostné
Panny Marie s dítětem na ruce.
Po třech letech všeobecného úsilí byl život v klášteře a jeho provoz obnoven a i
přes vytrvalé politické ohrožení rozkvetl zde mladý květ v podobě otevření
nového gymnázia. Klášter v Einsiedelnu se stal opět centrem katolického
Švýcarska a mezinárodním oblíbeným poutním místem.
K významným návštěvníkům kláštera v Einsiedelnu patří i tři lidé, kteří byli později prohlášeni za svaté - Karel Boromejský, benediktin Joseph Labre a Nicolas z Flue, patron Švýcarska. V roce 1865 sem vykonal pouť i Napoleon III.
V opatství se nachází světoznámá unikátní knihovna z roku 946 s téměř padesáti tisíci svazky, včetně nenahraditelných rukopisů. Je odrazem neuvěřitelného rozsahu práce kláštera, kam patřilo například i vyslání kolonie 110 mnichů v roce 1854 do Ameriky, kde měli působit na domorodé obyvatelstvo. Dnešní velkou benediktinskou komunitu Saint Meinrad Archabbey v Spencer County ve státě Indiana založili 21. března 1854 právě einsiedelnští mniši. Část jich putovala dále a založila v Americe druhou benediktinskou komunitu.
![]() |
![]() |
Einsiedelnský klášter nějakou dobu soupeřil s Římem a Santiagem de Compostela
a sloužil - a dosud slouží - také jako zastávka pro poutníky směřující
Svatojakubskou cestou do Santiaga. V současné době klášterní komplex každoročně
navštíví čtvrt milionu poutníků. Hlavními poutními svátky jsou 14. září, na
které připadá výročí zázračného vysvěcení, a 13. říjen, kdy sem byly v roce 1039
z Reichenau převezeny ostatky svatého Meinrada.
Nejvýznamnější událost dne nastává vždy v půl páté odpoledne, kdy se do kaple
Panny Marie vydává průvod mnichů, kteří zpívají Salve Regina. Tato
tradice se dodržuje už od šestnáctého století.
Zpět na Milníky v řece času
VEZA