Na počátku 13.století bylo v Čechách vytvořeno pozoruhodné literární dílo známé jako „Ďáblova bible“. Neznámý tvůrce napsal a barevnými iluminacemi vybavil obří knihu, o jejímž původu se do dneška můžeme jen dohadovat. Grafologové s historiky se shodují v tom, že se jedná o dílo vytvořené jednou rukou, jedním autorem. Pro svou anonymitu bývá proto nazýván „Velkým písařem“. Těžko však uvěřit, že práci takového rozsahu mohl zvládnout jeden člověk v krátkém časovém úseku … ledaže by mu v tom pomáhal ďábel!
Podle pověsti žil kdysi na východě Království Českého, v podlažickém klášteře mnich, který byl za svůj hříšný skutek odsouzen k zazdění za živa. Zoufale přemýšlel jak krutému trestu uniknout, a protože byl nejspíš velmi šikovný písař nabídl opatovi, že jako své pokání opíše Písmo svaté do největší knihy na světě. Opat byl asi rozumný člověk, tak svolil a mnich začal psát dnem i nocí. Zakrátko ale poznal, že slíbil něco nesplnitelného. Nevěda si rady zavolal na pomoc pekelníka a ten knihu dokončil za jedinou noc. Jedna pověst dodává, že se opat zaleknul, když na deskách v kůži uviděl zobrazeného „zeleného ďábla“, druhá pověst říká, že mnich do knihy zakreslil podobiznu zeleného satana jako jeho podmínku, kromě toho, že mnichova duše propadne peklu. Ikdyž mu byl trest prominut, život se mu změnil v peklo. Pronásledovaly ho výčitky, prchal z místa na místo. Po dlouhém bloudění klesl k soše Panny Marie a prosil ji za spásu své duše. Matka Boží ho vyslyšela a seslala anděly, aby s vládcem pekel svedly zápas a vymohly od něj úpis zpět. Boží poslové zvítězili a čertovskou listinu přinesli právě v okamžiku mnichovy smrti. Tak byla jeho duše spasena a andělé s ní odešli do nebe.
Dílo bývá nazýváno Knihou knih nebo Knihovnou v
jedné knize. Minulé věky ji právem označily superlativy jako Codex giganteus,
Liber pergrandis, Gigas librorum či Codex gigas.
První zmínky o Ďáblově bibli
pocházejí z roku 1295, ale předpokládá se, že je asi o půl století starší. Byla
nejspíš vytvořena okolo roku 1229 v prostředí malého benediktinského kláštera v Podlažicích u Chrudimi. Nedochovaly se však žádné doklady o jejím vzniku,
autorovi či důvodu sepsání.
Kniha je to neobvyklá i na dnešní poměry; není divu
že ve středověku byla považována za osmý div světa. Její dřevěné desky, potažené
bělavou kůží s kovovým zdobením měří 920 x 510 x 22 mm. Obsahuje 320
pergamenových fólií (640 stran) o průměrném formátu 890 x 490 mm; z neznámých
důvodů však někdo 8 stránek vyřízl… Některé fólie tvoří dvoulisty a svou
drsností a nepoddajností připomínají spíš kůži nahrubo preparovanou než
zpracovanou do formy pergamenu. Soudí se, že k získání materiálu pro tak velkou
knihu bylo zapotřebí kůží asi ze 160 oslů.
Původní desky byly při požáru v roce
1697 poškozeny a nahrazeny novými dřevěnými o síle 22 milimetrů.
![]() ![]() |
Stockholm 20. prosince 2002 - Vrchní bibliotekář Gustaf
Edvard Klemming s pomocníkem převážejí
Codex Gigas –
švédsky Djävulsbibeln
- knihu těžkou 75 kg.
Do knihy je latinsky, jazykem
římsko-katolické církve, vepsán text nejen celé bible, tj. Starý a Nový zákon,
ale i Kosmova Kronika česká, řada různých traktátů a menších spisů, kalendář s
nekrology, seznam podlažického bratrstva i zaklínadla a všelijaké dobové
záznamy.
Celá výzdoba knihy je ojedinělá, iluminace tohoto díla je tvořena
nádhernými iniciálami v červené, modré, žluté nebo zelené, místy zlaté barvě.
Celé zpracování je dokonalé – je to dílo písařského mistra!
První pergamenová fólie je přilepena k vnitřní straně desky, čímž tvoří součást předsádky – jako by se tu mělo něco skrývat – a opravdu, v 19.století při retuši těchto míst byl odkryt latinský zápis opata břevnovského kláštera Bavora z Nečtin o odkoupení knihy od mnichů ze Sedlce.
Fascinující je jednota knihy, soulad písma a iniciál, harmonie celkové kompozice a jednotlivých detailů. Vše nasvědčuje tomu, že byla životním dílem jedné osoby: buď byla skutečně výtvorem Velkého písaře, génia – anebo zaprodance, ďáblova spomocníka, jak praví legenda.
Přestože je existence knihy spojena se satanskou legendou, podle níž dostala i lidový název Ďáblova bible, a samotný obraz čerta je její nedílnou součástí a v podstatě knihu proslavil ještě více, středověkými církevními kruhy a posléze inkvizicí nebyla nikdy zatracena ani zničena. Naopak, vždy se těšila velkému zájmu učenců a odborníků. Všechny texty kodexu jsou dodnes čitelné. Pro velikost a váhu (75 kg) ji číst či prohlížet není jednoduché - kdo chce v kodexu číst musí na něm polovinou těla ležet.
Unikátní kniha byla dlouhá léta majetkem benediktinů v
Podlažicích. Klášter se ale zadlužil a z finančních potíží se chtěl dostat
zástavou knihy cisterciákům v Sedlci. Odsud ji roku 1295 vykoupil opat Pavel
Bavor pro knihovnu břevnovského kláštera, kde se stala předmětem zájmu pražského
biskupa Řehoře a dalších učenců té doby.
V květnu 1420 Táborité spolu s lidem
pražským břevnovský klášter vyplenili, spálili a pobořili. Avšak komunita
Benediktinů z Břevnova se během husitských bouří uchýlila do svého opevněného
kláštera v Broumově. S sebou přivezli řadu cenných předmětů, mezi jinými i
Ďáblovu bibli. Ta byla v klášteře pečlivě uschována a střežena. Husité Broumov
dvakrát obléhali, naštěstí ale vždy marně.
Také klášter v Podlažicích byl v roce
1421 Husity vypálen a zničen; bylo tedy štěstí, že Codex Gigas v té době už byl
na jiném místě.
V Broumově už Ďáblova bible zůstala a přístup k ní měli jen
vyvolení. Mezi ně patřil později i císař Ferdinand I., který o ní vyprávěl svému
vnukovi Rudolfovi II.
Jak je všeobecně známo, Rudolf byl velkým mecenášem umění
a vášnivým sběratelem uměleckých děl. Jeho sbírky nacházely v tehdejší Evropě
jen těžko konkurenci. A proto musel mít i tuto knihu. V roce 1594 ji nechal z
broumovského kláštera převézt na Pražský hrad, kde zůstala i po jeho smrti, až
do osudného léta roku 1648.
Rudolfova knihovna obsahovala samé literární skvosty
v té době dostupné – již zmíněný největší středověký rukopis Codex Gigas,
Codex
Argenteus napsaný v 5. století stříbrným a zlatým písmem, ale také soudobou
tištěnou literaturu a cestopisy - například knihu o cestě Kryštofa Kolumba.
Ted trochu odbočím – jistý pamětník uvádí, že Codex Gigas,
obří kniha neobvyklého formátu, měla na přední straně desek do kůže vyraženu
jednu z mnoha podob pětilisté růže, rodového znaku rožmberského rodu a že byla
po určitou dobu rovněž v majetku rožmberské knihovny.
Také tato slavná
rožmberská knihovna neušla během třicetileté války drancování švédských vojáků.
V současné době je její uloupené jádro uloženo v Královské knihovně ve
Stockholmu. Několik svazků z této knihovny se ocitlo i v proslulé Vatikánské
knihovně, když je do Říma přivezla sebou švédská královna Kristýna (1655).
V průběhu třicetileté války se švédské
vojenské oddíly dostávají na naše území. Jejich cílem tehdy bylo především
obsazení hlavního města středoevropské monarchie – Vídně, a tak v Čechách a na
Moravě zanechávají své posádky. Drancování a loupení bylo neodmyslitelným jevem
válečnického života. Kořist, kterou Švédové získávali v našich zemích na konci
třicetileté války, resp. těsně po jejím skončení a která byla odvezena do
Švédska byla velmi různorodá. Již staří obyvatelé evropského severu - Normané -
měli neobyčejný smysl pro kulturní památky, které se nacházely v zemi jejich
výboje a pokud možno si je do Skandinávie brali sebou. Později byly těmito
válečnými trofejemi uspokojovány sběratelské zájmy švédských vládců. Královna
Kristině byla jednou z nejvzdělanějších žen tehdejší Evropy; ke svému dvoru
zvala přední vědce, obklopovala se uměním, vlastnila vzácné sbírky, … V našich
zemích se kořist Švédům přímo nabízela a tak brali a odváželi nejcennější
kousky. Jednalo se obyčejně o předměty velké kulturní hodnoty (například byly
odváženy i stříbrné rakve Pernštejnů z kláštera v Doubravníku), ale i o plodiny
ve Švédsku neznámé. Byly to však většinou knihy, které byly nejlépe transportovatelné. Jak známo, byly Švédy odvezeny fondy zámecké knihovny
Dietrichštejnů z Mikulova, knihy z pražských rudolfínských sbírek a fondy z
jezuitské knihovny v Olomouci, knihovna královopolského kláštera a další.
Knižní
kořist byla přepravována většinou v sudech, popřípadě v bednách a na vozech.
Sudy byly přitom vyloženy slámou, popřípadě papírem, nebo kusy textilií, aby se
zabránilo poškození. Přes moře byla kořist samozřejmě přepravována na lodích a
víme o tom, že se některé z nich potopily. Nejznámější knihou z této kořisti je
právě Ďáblova bible.
V červenci 1648, na samém konci
války, obsadili - díky zradě - švédští žoldáci generála Königsmarka město a
Pražský hrad. Místo běžného drancování a loupení se ovšem začali zajímat o zcela
specifický druh válečné kořisti. Královna Kristina (panovala v letech 1632 až
54) jim do Prahy poslala jednoznačné příkazy; a tak si vojáci v sídle českých
králů počínají jak v rukavičkách - hledají a balí různé cennosti. Neberou
všechno, zajímají je především sbírky rudolfínské Kunstkamery, přesněji řečeno
to, co z nich po Rudolfově smrti v roce 1612 zbylo. Přesné informace zná jen
několik málo osob. Především správce sbírek Miseroni, který pod hrozbou krutého
mučení vydal Švédům klíče od sbírkových sálů i depozitářů a hlavně soupis všech
starožitností, uměleckých předmětů a nejrůznějších kuriozit, kde je také zapsán
Codex Gigas.
Po dlouhé cestě po souši a plavbě lodí skončil zbytek Rudolfovy
sbírky ve Stockholmu. Do rukou Švédů se tak dostala unikátní kolekce vzácných
obrazů, soch a dalších uměleckých předmětů - a také obrovská kniha, kterou podle
dobového líčení „dva chlapi měli co nést, jak byla těžká“. V katalogu
stockholmských sbírek byla zanesena jako tajuplná rarita, jako „ďábelské dílo
zazděného mnicha“. Královna ji cenila nadevše; již v roce 1650 figurovala na
prvním místě v katalogu jejích sbírek.
Vzácná kniha byla uložena v depozitu
královského paláce ve Stockholmu v sále Tre kronor. V roce 1697 však palác
zachvátil rozsáhlý požár, při kterém zahynul i švédský král Karel XI. V požáru
málem shořel i Codex Gigas, který byl v poslední chvíli vyhozen z okna třetího
poschodí. Prasklé desky knihy dodnes tuto událost připomínají.
Od 17. století kniha opustila Švédsko jen dvakrát, nejprve v roce 1970, kdy byla zapůjčena do Metropolitního muzea v New Yorku a pak v polovině 90 let minulého století byla krátce vystavena v Berlíně.
Až do roku 1796 bibli žádný Čech nespatřil. Znalci ji popisovali jako jedinečnou, zázračnou, jako „knihu ďáblovu“, nad níž zůstává rozum stát. Proto přilákala pozornost jednoho z nejvýznamnějších českých učenců přelomu 18. a 19.století Josefa Dobrovského. Kněz, osvícený přírodovědec a filolog, přezdívaný „modrý abbé“, byl uchvácen a jeho návštěva podnítila švédské historiky, aby se knihou začali zabývat důkladněji. Těm se podařilo odkrýt zašlý zápis o prodeji knihy roku 1295 břevnovskému klášteru. Počátky její existence se začaly poněkud rozjasňovat a o českém původu nebylo pochyb
V roce 1878 došlo se Švédskem k výměně některých
archiválií a například Bible lobkovická byla spolu s dalšími 20 česky psanými
rukopisy (na příkaz švédského krále Oskara II.) vrácena na Moravu. Během 19. a
20. století zkoumali ve Švédsku tuto památku další čeští badatelé, z nich
nejobšírněji dr.Kolár v roce 1987.
V současné době je Codex umístěn ve
specielním chráněném prostoru Královské knihovny ve Stockholmu. Je uložen ve
vitríně v samostatné místnosti, mírně osvětlené a se stálou teplotou. Na
informačních tabulích je v textu zmíněna naše vlast a Podlažice jako místo,
odkud kniha pochází.
Čeští vědci žádali o zapůjčení Codexu už v 19. století,
byli však Švédy odmítnuti. Město Chrast jednalo v padesátých letech minulého
století s Královskou knihovnou ve Stockholmu o možnosti pořídit úplnou barevnou
fotokopii Codexu, avšak tento záměr se pro vysoké finanční náklady nepodařilo
realizovat. Když byla v roce 1970 požádána Královská knihovna o pořízení
diapozitivů Codexu pro přednáškové účely ochotně a bezplatně vyhověla.
O návrat alespoň části rudolfínských sbírek se pokoušel počátkem roku 1990 tehdejší prezident Václav Havel. Švédská strana zareagovala na jeho prohlášení rychlostí blesku; už druhý den označila Havlův požadavek za pochybný, protože by se tak prý „mohla začít vyprazdňovat všechna evropská muzea“. Současně dali Švédové najevo, že ani na přímou žádost „Ďáblovu bibli“ nevydají. Petr Pithart při své návštěvě ve Stockholmu v roce 2002 navrhnul pracovníkům knihovny, že jim můžeme expozici doplnit o dokumentační materiál, který se váže k Ďáblově bibli, včetně fotografií a textů a na oplátku požádal o digitální přepis knihy, který by byl přístupný všem zájemcům z řad badatelů i veřejnosti. Zástupci stockholmského muzea přijali pozvání do Chrasti a přislíbili další spolupráci. Nedávno byla v Lucemburku na schůzce ředitelů národních knihoven EU domluvena digitalizace celé Ďáblovy bible. Švédům bude převedení knihy do digitální formy trvat půl roku; zatím mají hotových šest stran.
Loni
v září premiér Paroubek domluvil se švédským premiérem zapůjčení zrekvírované
Ďábelské bible a slíbil, že ji nebudeme chtít nazpět, ale „čestně tu vzácnou
válečnou kořist vrátíme“. Vyloučil tak, že by si Češi chtěli bibli ponechat. Je
tedy už téměř jisté, že Ďáblova bible bude vystavena v Klementinu spolu s
dalšími středověkými svazky. O zápůjčce na výstavu, která se má uskutečnit na
konci tohoto roku nebo o pár měsíců později, jedná Národní knihovna v Praze už
rok. Knihu si lidé budou moci prohlédnout i na webu. Návštěvníci Klementina si
na výstavě prohlédnou nejen knihu otevřenou na straně 290, kde je zobrazení
půlmetrového ďáblíka, ale budou moci v Codexu i virtuálně listovat.
Už pouhé zapůjčení knihy je velký úspěch české diplomacie.
Z toho kláštera se dochovalo velmi málo
věcí - Codex Gigas, křtitelnice a bronzový křížek. (Křtitelnice z roku 1406 je
dnes umístěna v katedrále Svatého Ducha v Hradci Králové.) A ještě jedna
zajímavost: kámen z Podlažického kláštera je jako jeden ze základních kámenů v
Národním divadle v Praze. Nyní je místo zvané "Na Klášterách" v Podlažicích
pusté. Klášter benediktinů se poprvé připomíná v roce 1159, ale byl
pravděpodobně založen o něco dříve, kolem roku 1150. Nekrologium kláštera uvádí
jako zakladatele šlechtice Vrbatu. K roku 1160 známe jeho opata Huga. Detaily z
dějin kláštera nejsou příliš známy. Klášter byl zničen na jaře roku 1421 při
husitském tažení do východních Čech. Celou záležitost zaznamenává Husitská
kronika Vavřince z Březové: „A táborský lid v tom kraji vypálil nebo částečně
zničil kláštery Pardub, Podlažice a Sezemice a četné jiné kostely“.
Obnoven již
nebyl, i když byl v roce 1448 zdejším opatem jmenován Bonifác z Volkenštejna.
Na
klášteřišti byl v letech 1696 až 1721 postaven biskupem Janem Milčínem z
Talmberka barokní kostel sv. Markéty. Od roku 1834 byly při úpravách okolí
kostela nacházeny archeologické předměty, neboť celé prostranství bylo v
minulosti součástí staveb podlažického kláštera benediktinů. Archeologický
výzkum na klášteřišti u kostela sv. Markéty proběhl v roce 2003. Již za průzkumu
v letech 1908/9 vznikl celkový plán kláštera, ale zdejší nálezy jsou rozptýleny
po muzeích Chrudimska. Na klášteřišti pokrytém přestárlým ovocným sadem stojí
kostel sv. Markéty. Na jeho okraji, západně od kostela se nachází budova
bývalého pivovaru ze 16. století. Z kláštera samotného zbylo zdivo původního
východního křídla, které datuje tuto část kláštera do gotického období (14.
století). Do plochy rajské zahrady byla během gotického období vestavěna kaple,
její stavba však nebyla dokončena. Plocha ambitu byla využívána k pohřbívání. Z
hrobů v ambitu pocházejí zlomky dlaždic z 12. století. Stavba prodělala během
své existence požár, ale byla alespoň zčásti používána i nadále. Na stavbu
navazovala západním směrem zeď, která zřejmě v gotickém období tvořila severní
ohradní zeď areálu kláštera. Prokázalo se, že gotický kostel byl oproti
baroknímu následovníku posunut směrem k západu. Kostel měl trojlodní podobu, na
severní straně byl zpevněn opěráky.
S osudem podlažického kláštera se můžete
seznámit v Městském muzeu v Chrasti, 10 km od Chrudimi, které sídli v barokním
zámku, dříve letní rezidenci královéhradeckých biskupů. Zde jsou vystaveny
exponáty související s podlažickým klášterem, včetně faksimile obří knihy -
Codex Gigas.
Zpět na Milníky v řece času
VEZA